Recenze: Martinus Cena Fantázia 2021 – poctivá nálož fantasy, sci-fi a hororu na slovenský spôsob

Rok sa s rokom zišiel, zašli na pivo a povedali si, že by to chcelo ďalší ročník súťaže o najlepšiu slovenskú fantastickú poviedku. A tak aj stalo. Knižná Díra už priniesla v minulosti dve recenzie na slovenský ekvivalent českej súťaže Mlok (TU a TU). Tento rok sa mi opäť dostal zborník do rúk a na jeho snáď tisíc stranách prináša skutočne to najlepšie zo slovenskej fantastiky. Dobre, s tými stranami trochu táram, ale i tak je zborník riadna tučibomba, ktorý ukojí absťák po kvalitných poviedkach.

Hor sa k rozboru. Začnem s fantasy a podobne ako aj v iných mojich recenziách poviedkových zborníkov (TU a TU ťukaj), z každého subžánru fantastiky vyberiem podľa môjho názoru jednu najlepšiu a jednu najhoršiu poviedku. Z tých fantastických ma najviac oslovila klasická fantasy „Dva hrášky v jednom lusku“ od Terezy Stebylovej. Remeselne veľmi dobre napísaná „zaklínačská“ poviedka má poctivo vykreslené postavy a citlivo do svojho textu zakomponovala erotiku. Povestného čierneho Petra si u mňa vytiahol text od Karolíny Chovancovej „Svetlo“. Dialógy škrípali papierom, postavy sa správali čudne a celé to bolo akési melodramatické. Ale malo to dobrý záverečný zvrat. Treba ale uviesť, že sa jedná o víťaza študentskej ceny súťaže autorov do pätnásť rokov. Potenciál v autorke rozhodne je, chce sa to len ešte viac vypísať.

Sci-fi sa v roku 2021 urodilo veľa a kvalitných. Len skôr zachmúrených a ťaživých, čo je asi slovenské špecifikum plynúca zo záľuby v melodrámach, ktorá sa ťahá pomaly od Kukučína. V textoch silne rezonuje téma ekologickej krízy. Mojím osobným favoritom a víťazom ceny poroty je časovka „Hitlerova cena mieru“. Pochmúrna poviedka prináša osobitú víziu sveta, ktorý sa zmenil pod vplyvom pokusov o vraždu Hitlera ešte pred nástupom k moci. Veľmi zručne napísané, dramatické a vygradované. Asi najmenej ma oslovil text „Medonos“ od Jakuba Miščiho. V žiadnom prípade zlá poviedka má veľmi originálny nápad, ale úplne mi nesadol na môj vkus prekombinovaný záverečný zvrat. Môj pocit z poviedky je, že by zaslúžila skôr rozsah novely, vďaka čomu by autor mal viac priestoru prestaviť dejiny jeho sveta, politiku a rozšíriť dej.

Z hororov som si najviac užil poviedku od Róberta Lenárta „Vôňa kávy“, ktorá umne spája príbeh o vzoprení sa šikane s motívom prelínania sa posmrtného sveta s realitou živých. Horory málokedy prinášajú pocit príjemného zadosťučinenia, ale Lenátorvi sa to podarilo, vďaka čomu má u mňa plusové body. Paradoxne ma veľmi nedojal text z pera Ivety Ragulovej, tohtoročnej víťazky Ceny Béla. Podobne ako „Medonos“, ani „Zberateľ“ nie je žiaden prepadák a hlavne po štylistickej úrovni sa jedná veľmi dobrú poviedku. Problémom pre mňa bol záverečný zvrat, ktorý pôsobil zbytočne nasilu šokujúco. Taktiež ma pri čítaní rušilo využívanie iniciál namiesto mien, ktoré pôsobí ako efekt na oko bez hlbšieho zmyslu.

V porovnaní so mnou naposledy čítaním zborníkom z roku 2019 by som ako prvé pozorovanie vypichol, že kvalita poviedok je ešte vyrovnanejšia a že stúpa ich štylistická úroveň. To je vidieť aj na tom, že predstavené výhrady voči poviedkam sú skôr „hnidopichšského“ charakteru a pri čítaní som neomdlieval nechuťou. Taktiež mi prišlo, že do knihy bolo v porovnaní s minulosťou vybraných menej hororov a pribudlo humornej fantastiky, čo ma potešilo. Niektoré minulé zborníky boli na môj vkus až preplnené temnými príbehmi. I keď ono tie chmúry sa asi preniesli do rôznych dystopických sci-fi s odkazmi na súčasnú postfaktickú dobu. Klasické fantasy je v zbierke zastúpené skôr poskromne, hard a military sci-fi v zbierke prakticky nie sú. Už v minulosti som si všimol, že určitým trendom v Martinus Cene Fantázie je pomerne veľký podiel poviedok, v ktorých je fantastika skôr len prímesou v inak vcelku realistickom príbehu. To ale môže byť podmienené nielen kvalitou poviedok, ale aj internými preferenciami rôznych hlasov rozhodujúcich o finálnej podobe zborníka.

Vynásobené a odmocnené, zborník Martinus Cena Fantázie 2021 prináša kvalitnú úrodu vydarených slovenských poviedok, ktoré oslovia nielen žánrových fanúšikov, ktorý pamätajú vydanie Hobita, ale milovníkov zimomriavok a rodinných drám s ľahkou prímesou mystiky. Každý čitateľ si v zbierke nájde svoju povestnú čokoládku z bonboniéry a niektorí si dokonca budú musieť dávať pozor na hladinu cukru.

Autor fotky: Michal Puchovský

Ivan Alakša (editor) Martinus Cena Fantázie 2021