Recenze: Nežná revolúcia očami slovenskej fantastiky

Nie som veľmi starý, preto si veľký spoločenský tresk roku 1989 osobne nepamätám. Ale bol som už dostatočne vedomý pri oslavách jeho tridsiateho výročia. Veľa sa o revolúcii písalo v novinách. Odhaľovali sa tabule. Zverejňovali sa rozhovory s pamätníkmi. Vyšiel dokonca aj komiks. Recenzia o ňom nie je. Tá sa zameriava sa projekt, ktorý mierne zapadol v slovenskom mediálnom mainstreame – zborník fantastických poviedok Iná Nežná!

Ako už avizuje názov, tak zbierka obsahuje krátke príbehy na tému: „Čo by bolo, keby Nežná revolúcia prebehla inak“. Samo o sebe sa jedná o vynikajúci nápad, pri ktorom je len škoda, že knihe nedostalo väčšej pozornosti. Dobre. Tak už vieme, že téma je zaujímavá a na slovenské pomery originálna. Čo samotné poviedky? Aká je ich kvalita?

Editor zborníka Šaňo Schneider (redaktor portálu scifi.sk) v relatívne krátkej dobe zhromaždil osem poviedok od pestrého spektra slovenských autorov. Medzi nimi nájdeme známe tváre lokálnej fantastiky (Stiffel, Slabej), ale aj debutantov (Gago, Rafčíková). A ako vraví moje obľúbené novinárske klišé, poviedky sú ako čokolády v bonboniére. Nikdy nevieš, či si vyberieš poľský čokoládový hnus alebo belgickú dobrotku.

Do kategórie „mňam“ som zaradil päť textov zo siedmych. Čo je, mimochodom, veľmi dobré skóre. Za najchutnejšiu čokoládku vyhlasujem „Palimpsesty slobody“ od Mareka Slabeja. Poviedka á la politický triler z prostredia diplomatickej misie v Alžírsku prevyšuje svojou kvalitou všetko v zborníku. Je napínavá, zaujímavá a s dobre vykreslenými charaktermi. Po jej prečítaní som si vravel, že to je materiál priam na román. Taktiež veľmi chutil kúsok pralinky s názvom „Skokan“ od Fera Gaga. Veľmi dobre vypointovaná poviedka s prepracovanou vedeckou linkou, v ktorej hral zásadnú úlohu Černobyľ a cestovanie časom. Príjemné prekvapenie. Na záver sekcie chvály zmienim kokosku menom „Zajtra sa vyjasní“ od Jany Tabačkovej. Cukrovinka to je melancholická a emotívna na tému časových paradoxov. Skvelým spôsobom vťahuje čitateľa do ducha doby. Radosť čítať.

Za menej chutné bonbóny považujem dva kusy – „Anjel revolúcie“ od Tóna Stiffela a „ZBNB“ od Hany Rafčíkovej. Od prvej poviedky z pera skúseného autora som čakal akosi viac. Dostal som krátku časovku, v ktorej sa všetko dialo voľajako nasilu a rýchlo. Navyše bez znalosti staršej poviedky zo Stiffelovho časonautského cyklu nedáva správanie postáv zmysel skoro vôbec. Druhá zmienená čokoládka s menším podielom cukru zase trpí množstvom začiatočníckych chýb. Námet nebol márny, ale s vypísanejším perom by bol výsledok omnoho pôsobivejší.

Zhrnuté, podčiarknuté a zjedené, poviedková zbierka Iná nežná! sa aj napriek dvom priemernejším kusom podarila. Každý si v nej nájde svoj ekvivalent marcipánu v horkej čokoláde z Lidlu. Hlavne treba oceniť originalitu nápadov, pretože po tejto stránke kniha v slovenskom kontexte exceluje. A ako bonus sa dá stiahnuť zadarmo zo stránky scifi.sk.

Zdroj obrázku: fantasyknihy.multiverzum.sk

antologie, Šaňo Schneider Iná Nežná!