Recenze: Rok v ráji se promění v peklo

Tak tu zase máme jeden opuštěný ostrov, partu trosečníků, budování komunity a rozpory z toho plynoucí. Osvědčený koncept, který využila už hromada autorů, namátkou Robinson, Pán much, Ostrov, případně filmový Trosečník. Opravdu má tohle téma ještě šanci přijít s něčím originálním, zajímavým? Všechno už tu jednou bylo, ale stále se rodí další spisovatelé, kteří i starým věcem, dokážou dát nový lesk.

Kniha Rok v ráji (v originále Stranded, což je mé první zamračení se na překladatele) je prvotina britské autorky Sarah Goodwin. Obecně, asi jako trochu každý, přistupuji k neznámým autorům poněkud obezřetně, člověk nikdy neví, co čekat. Může to být skvělé dílo, ale taky naprostý brak. O to víc jsem opatrný, když mám na takovou knihu psát recenzi. Jen těžko totiž dočítám věci, které mě nebaví. Rok v ráji byl risk, ale kdo neriskuje, často se připraví o to nejlepší.

Maddy je tichá, šedá myš. Plná obav, nejistoty, každé slovo v hlavě obrátí třikrát, než ho vysloví. Straní se lidí a nejlepší vztah má se svými rodiči, přestože je dávno dospělá. Brzy jí bude třicet a rozhodne se všechno změnit. Přihlásí se do reality show, a ne do ledajaké, vlastně jde spíš o sociální experiment. Skupina čtyř mužů a čtyř žen je vysazena na opuštěném ostrově nedaleko Skotska, tam mají přežít následující rok pod dohledem kamer. Doprovázejí je dva kameramani, ale nejsou s novými obyvateli ostrova v kontaktu, jejich úkol je jen zpovzdálí dohlížet na techniku a být k ruce v případě neštěstí. Navíc, dění na ostrově se nevysílá živě, ale ukládá se a po skončení bude teprve odvysíláno. „Trosečníci“ začnou budovat tábor, stavět přístřešek, shánět jídlo, seznamovat se a asi tušíte, že to nedopadne dobře.

První opravdovou hádku jsme zažili asi po pěti týdnech pobytu na ostrově. Docela mě překvapilo, že k tomu nedošlo už dřív. Přece jen jsme s sebou všude nosili kamery a uvědomovali si, že nás někdo sleduje. Přispívalo to k nepříjemnému pocitu, který mě většinu doby udržoval v napětí. Ostatní ho museli mít také. Kromě toho jsme byli v podstatě cizí lidé, kteří najednou žili v extrémně těsné blízkosti. Neměli jsme žádnou možnost, jak si vybít frustraci.

Celý příběh vypráví Maddy, její myšlenky, nejistota a odhodlání změnit svůj dosavadní život. Popravdě, s Maddy bych klidně skončil na podobném ostrově, je pracovitá, snaží se být nekonfliktní, a i přes svou plachost je dobrým týmovým hráčem. Jenže, lidé jsou různí, všichni přijeli na ostrov z vlastních důvodů a brzy přijdou první hádky a konflikty. Pokud jste četli zmíněného Pána much, průběh Roku v ráji je dost podobný, akorát s dospělými a kamerami. Maddy se stane otloukánkem komunity, a to je teprve začátek.

Nečekejte horor, tohle je skvěle napsaný a vygradovaný thriller, plný hledání lidskosti a porozumění. Je tu jen málo hluchých míst, a i ta jsou důležitá pro vykreslení příběhu. Postupně se s plachou Maddy sblížíte a bude vás, stejně jako jí, trýznit nespravedlnost na ní páchaná, začnete jí fandit. Bál jsem se závěru. Bál jsem se, že se nevyřeší otázky, které příběh přináší, nebo, že bude pointa hloupá. Není, je skvělá. Vše se vysvětlí a já musím smeknout pomyslný klobouk, na prvotinu opravdu výborně vystavěný příběh, uvěřitelné postavy a celkově nálada knihy. Občas je Maddy na tichou holku z venkova možná až moc všestranná, někdo by řekl až nereálně. A víte co? Čert to vem, tohle není literatura faktu a na opravdovosti příběhu to neubírá.

Snad jen ten překlad (tady je mé druhé zamračení na překladatele). Často narazíte na dosti kostrbatou větu, nebo slovo, které původně jistě mělo být velmi sprosté a hodilo by se tam, ale je nahrazeno výrazem jako „blbost“. I přímá řeč někdy působí nevěrohodně. Bez anglického originálu v druhé ruce se tohle těžko posuzuje, ale nemyslím, že takový je i původní text. Nicméně jde jen o malou šmouhu na jinak skvělé knize a autorce ji vyčítat nemohu.

Jsem zvědavý na další příběh od Sarah Goodwin, protože Rok v ráji mě prostě bavil. Necelých 400 stran přečteno během dvou večerů a klidně bych snesl víc, ale autorka ví, že v nejlepším je třeba přestat. Dobrá práce Sarah, jen tak dál.

Zdroj obrázku: Albatros Media, CK Pohoda

Sarah Goodwin Rok v ráji (Stranded)