Recenze: Opravdu je autorem Žárlivosti a jiných povídek Nesbø?

Pokud se rozhodnete investovat přes 300 korun do cca 200 stránek textu v pevném přebalu s látkovou záložkou, připravte se na dahlovské příběhy. Pokud vám jméno Roland Dahl nic neříká, možná budete mírně rozpačití i nad povídkami o žárlivosti z pera (taky) norského autora Jo Nesba

Zdroj obrázku: Databáze knih

Žárlivost a jiné povídky je rozdělena na 7 povídek, přičemž ta s názvem Žárlivost je nejdelší. A nejnezajímavější. Sama o sobě moji pozornost upoutala, jenže v kontextu celého díla byla tak druhá nejslabší. Laciná zápletka sice měla kvalitní zpracování a dokonce bych pochopila opodstatnění počtu stran. Jenže byla až moc filosofická, až moc natáhlá, až moc v bílém vakuu představ bez použití zmíněných a logických stop, které nám autor zanechal v průběhu čtení.

Oproti tomu první povídka Londýn byla příjemnou hrou slov. Ano, byla to téměř křížovka, kdo co jak myslí, ale aspoň čtenář netušil, co přijde. Povídky Fronta a Přiznání měly maličko zdlouhavé úvody opět řešící morálku a životní dilemata. Konce obou příběhů ovšem skýtaly kvalitní a čistou práci – v jakémkoliv směru si představíte. Především ale v tom nesbovském, samozřejmě.

Odpad byl nejslabším článkem celé knihy. Nudná hra slov filozofického rázu bez wow efektu kdekoliv v textu. Závěrečné povídky Odd a Náušnice už potom byly zase dahlovské a zajímavé. Ano, stále těžko uvěřit, že tohle napsal ten, kdo stvořil Harryho Hola. I když se objevilo násilí (víceméně v každé storce knihy), nešlo o stříkání krve, ale chladný, vypočítavý, úsudek

Kromě Fronty hrála láska a žárlivost značnou roli v každé z povídek. Možná ještě u Odda byla žárlivost jako vlastnost jen okrajová a autor se spíše zaměřoval na lásku jiného typu než tu mezi mužem a ženou. Nebo mužem a mužem, klokanem, psem, ženou s penisem,… Žárlivost v každé své podobě byla spalující a povahu-měnící. Statistiky ohledně vražd ze žárlivosti nebudou úplně mimo. Peníze, láska, moc. A jak se píše na přebalu, od lásky to je k žárlivosti maličký kousek …

Jo Nesbø Žárlivost a jiné povídky