Recenze: Stranger Things, Temný experiment – Bez příšer, zato s pořádnou dávkou hlouposti

Je noc, v ospalém americkém městečku Hawkins už všichni spí. Ulicí, ozářenou jen několika lampami, projede černý vůz. Řidič spěchá k lesům za městem, které ukrývají přísně střeženou vládní laboratoř. Tady lidé nespí, naopak, pilně pracují i v tak pozdních hodinách. Události, které končí protnutím realit a bojem s příšerami mohou začít. Ale počkat! Tohle nejsou 80. léta, sympatické dětské hrdiny vystřídali vysokoškoláci a Jedenáctka ještě není na světě. Jsou tohle stále Strangers Things?

Seriál Strangers things, nebo chcete-li Podivné věci, se začal vysílat v roce 2016 a od té doby posbíral řadu fanoušků. Taky se jednou za rok s chutí ponořím do nové série a sleduji příběhy pěti dětí, které bojují proti nebezpečí z jiné reality. Celé se to veze na příjemné retro vlně 80. let, hlavní postavy jsou zábavné a tvůrčí duo, bratři Dufferovi, postupně skládají celistvý příběh o partě kamarádů, jedné neobyčejné dívce a určité osudovosti. Seriál mám rád a tak jsem se odhodlal přečíst knihu Temný experiment, tedy příběh, který vyšel pouze knižně a předchází událostem z obrazovek. A byla to chyba.

Autorka knihy Gwenda Bond se vrací do roku 1969, kde příběh i začíná a seznamuje nás se skupinou vysokoškoláků a jednou dívkou z města. Skupina se účastní experimentů v Hawkinské laborce pod dohledem dr. Brennera, muže stojícího za událostmi v seriálu a hlavního zlosyna, co se lidí týče. Účastníci pokusů samozřejmě brzy zjistí, že se dostali do velkého nebezpečí a stávají se laboratorními krysami našeho doktora. Hlavní hrdinkou je Terry, matka Jedenáctky a všechny události příběhu se točí především kolem její postavy, abychom pochopili, proč se věci dějí, jak se dějí. Až sem v pořádku, ale, jak kniha pokračuje, začíná být čím dál hloupější a otravnější.

Co s tím elektrokardiogramem dělá?“ zeptal se Brenner. Proč se nezeptal přímo jí? Seděla vedle něj.
„Rozebírám ho, abych přišla na to, jak to že je naživu.“
„Zajímavé,“ řekl doktor a postavil se. „Zkusíme to s elektřinou. Jsem zvědavý, jak na ni bude reagovat.“
Dr. Parksová zněla skepticky. „Dnes jsme měli jen nastavovat výchozí parametry… Nejsem si jistá, jestli je to dobrý nápad.“
„Já ano,“ řekl dr. Brenner.

Studenti jsou tedy jednou za čtrnáct dní několik hodin testováni v laborce. Všude ochranka, kamery, výzkumníci. To ale vůbec Terry nezabraňuje neustále nepozorovaně utíkat ze své ubikace. Ba naopak, Terry pátrá, fotí na polaroid tajné dokumenty v nezamčené kanceláři, objevuje a klábosí s dalšími oddělenými a hlídanými účastníky experimentu a to vše prosím pod vlivem LSD (silné dávky, jak sama říká). Záporák Brenner je popsán jako chladnokrevný génius, jenže stačí jedna vysokoškolačka a její kámoši a je v háji i s celou ozbrojenou ochrankou a není sám, kdo tak nějak „trčí“. Alice dostává elektrošokovou terapii a chce víc. Ken je jasnovidec, ale stále vše vidí nejasně. A pak je tu Gloria, uvědomělá černoška, na té testují, kolik informací jim jako zdrogovaná prozradí. Autorka vrší nesmysl za nesmyslem, postavy spolu mluví podivně a neustále v opakujících se frázích obracejí oči v sloup, zatváří se vážně nebo řeknou něco úplně mimo. Abych paní Gwendě zas tolik nekřivdil, je otázkou nakolik se na knize podepsal překlad. Nejzajímavější je nakonec Terryn přítel Andrew, který alespoň trochu působí jako živý člověk. Nicméně i ten stojí za hovno, když své lásce radí, ať klidně v Pánovi prstenů přeskakuje některé části. Ale to je spíš osobní výtka.

U autorky byla snaha o zachycení atmosféry konce 60. a začátku 70. let. Někdy se to daří, někdy zůstalo je u té snahy a i tady najdete věci. Terry totiž v roce 1970 sama vymyslela selfie a to zrovna ani nebyla na jednom z pravidelných tripů. Kniha se na přebalu honosí nápisem: Dlouho očekávaný prequel. Ale nenechte se zmást, je to jen další hloupost. Prequel by měl odhalit, co předcházelo, vysvětlit proč a jak došlo k pozdějším událostem. Temný experiment je přinejlepším flashback, tedy jen jakási vzpomínka na několik měsíců v životě několika lidí. Jinak se nedozvíme vlastně nic. Těšil jsem se na další střípky do mozaiky hlavní záhady. První kontakt a poznávání té druhé dimenze, třeba i pomrknutí k známým postavám, vždyť se to celé odehrává na stejném místě jako seriál. Bohužel, není to tady. Pokud jste opravdu VELCÍ fandové ST, vězte, že kromě jediného se nic nového nedozvíte, přinejmenším nic co by ovlivňovalo příběh, nebo mělo důsledky.

Mám Stranger things rád, ale takhle to nepůjde. Ze zajímavého a již funkčního světa vytvořit… co tedy vlastně? Prostřihy, rok a čtvrt ze života lehce vyprázdněných vysokoškoláků a jednoho zlotřilého vědce na pozadí války ve Vietnamu, s troškou těch para-psycho věcí a hromadou LSD.

Zdroj obrázků:
databazeknih.cz

Gwenda Bond Strannger Things: Temný experiment (ST: Suspicious Minds)