Recenze: Vymazlené vraždy dělají čest detektivnímu žánru

Českokrumlovské nakladatelství Golden Dog se možná tváří na první pohled nenápadně (pro některé i neznámě), ale potenciál má rozhodně obrovský. Byla by škoda jejich knihy v knihkupectví přejít bez povšimnutí. Drobné paperbacky totiž ukrývají opravdové chuťovky. Ať už se bavíme o bizarním hororu Utrpení těla, výběru sci-fi povídek s nádechem erotiky Vostrá krása nebo o dnešním kousku, který se vám chystám představit.

Kdo zabil známého pedofila, policie už zjistila. Podaří se jí to však prokázat?
Kdo znásilnil a zavraždil mladou ženu?
Specialistka na balistiku zastřelila svého obchodního partnera, jenže o tom vůbec neví…
Tři vraždy, s nimiž si pachatelé vyhráli a dovedli je k hranicím dokonalosti. Dokáže pražská kriminálka vrahy usvědčit?

Na první pohled opět s nadšením kvituji grafickou stránku knihy. Ano, vazba je jemně jalová, ale to už je zpravidla nevýhoda menších a tužších paperbacků. Jako první mi knihu zabavil děda. Chlap kousek před šedesátkou, který čte šnečí rychlostí dvě knihy za rok, slupl 160 stránek jako čokoládový bonbon za jeden večer (jeho slova). Celou dobu měl dojem, že se detektivům dívá přes rameno a je s nimi na každém místě, na které se vydali. Tak dobře ho dokázal Martin Skála vtáhnout mezi řádky.

Dostala jsem se tedy ke knize až jako druhá a trošku se mi rozšklebila. Jenže víte co? Bylo mi to šumák! Já knihy čtu, nemám je na výstavu. Takže i když se na začátku druhé povídky rozjela, čert to vem. Jak již anotace napovídá  – máme tu tři samostatné vraždy, které spojují dvě věci. Zaprvé vyšetřující nadporučík (ve druhé a třetí části už kapitán) Petr Bauer. A zadruhé pointy, které jsou lehce zrádné. Buď je totiž vidíte a příběh tak dostane zcela nový a neotřelý směr, nebo vám uniknou, přičemž se svět nezboří, protože stále zůstává poctivá krimi zápletka.

Správně, Vymazlené vraždy jsou perfektní dárek pro milovníky čistokrevných klasických detektivek, kde krok za krokem sledujeme postup pátrajícího kriminalisty. Společně s ním vymýšlíme teorie, shromažďujeme důkazy, vyslýcháme podezřelé a pídíme se po vrahovi. V tomto případě je celá věc ještě o něco specifičtější. Pamatujete si starý seriál Columbo? Pro ty, kteří naprosto netuší, o kom to ta ženská s čtyřicítkou na krku mele, ho představím: Columbo je detektiv – poručík – v ošuntělém pomačkaném baloňáku, který na první dojem nepůsobí nijak bistře, ovšem zdání klame. Jeho případy se vyznačují tím, že vraha známe od začátku každé epizody a postupně sledujeme, jak kolem něj Columbo utahuje smyčku, dokud není úniku.

„Potřebuju. Soukromě, i když to trošku souvisí s prací. Moje známá nafoukala za volantem jeden a půl promile. Byla jen přeparkovat auto, objela blok a měla smůlu, jinak nepije.“
„Tvoje holka?“
„Ne. Extchyně.“
„Co? Ty chceš zachránit bývalé tchyni řidičák? Já bych ho tý svojí rád sebral, kdybych se nebál.“
„Chci. Na manželky jsem měl vždycky smůlu, ale na tchyně štěstí. Obě byly výborné a s tou druhou Exkou se do dneška kamarádíme. Úžasná ženská. Bude jí osmdesát, tvář má jak vyřezanou ze slonoviny a miluje krajky. Pětkrát vdaná a rozvedená. Zastává názor, že muž je spotřební materiál maximálně na pětileté použití.“

Přesně v tomto duchu se nesou jednotlivé vraždy v této knížce. Známe vraha a spolu s Bauerem pátráme proč… a především jak! A jako Sherlock měl svého Watsona, má i Bauer své pomocníky, bez kterých by byl lidově řečeno v loji. Konkrétně dva, avšak podrobnosti si nechám pro sebe, žádné spoilery. První část má název Morální kodex. Čistá, krásná a poctivá (pro někoho možná nudná) detektivka, která stojí a padá s detaily. Pomalu splétáme nitku k nitce a přemýšlíme, komu fandit. Protože kdo si zaslouží trest? Pedofil, který nebyl odsouzen za vraždu, ačkoli ji prokazatelně spáchal? Nebo ten, kdo se rozhodne zastoupit chybující justici a vzít spravedlnost do svých rukou? Na rozjezd výborné, nicméně v porovnání s následujícími jde o kousek kvalitativně nejslabší.

Následuje Mohla bych vás milovat aneb názorná ukázka, že ani dokonalý a neprůstřelný plán občas nestačí, protože jsou věci a situace, na které se připravit nelze. Žárlivost, tajemství, nevěra, pomsta… základní motivy, se kterými jsme se všichni v životě setkali. Ať už jen s jedním, nebo dokonce se všemi. Začátek vyšetřování, kdy se kriminalisté sejdou, přednesou základní informace a rozdělují si jednotlivé úkoly, mi připomíná staré kriminálky, na kterých jsem vyrostla. To je kompliment, kdyby někdo tápal. Jde o část nejdelší a dle mého i nejpromyšlenější.

Trojici uzavírá Vědma, která čtenáři přináší klasický milostný trojúhelník a uraženou ješitnost ve formě tak čtivé, že už to snad ani lépe nejde. Tři společníci založili firmu, jejíž hodnota v současnosti přesahuje 200 miliónů korun. Pokud jeden zemře, rozdělí se jeho díl na polovic mezi zbývající dva. Pokud by však byl jeden z nich navíc odsouzen k trestu odnětí svobody, přejde vše na posledního. To už je slušný motiv i bez bonusu v podobě nevěry, že ano? Na své si zde přijdou zejména milovníci střelných zbraní. Nezaujatý čtenář se může trochu ztrácet v popisu jednotlivých ráží a přemíře detailního rozepisování, ale ono se ukáže, že to má svůj důvod.

Suma sumárum mě nenapadá, co bych mohla dodat víc. Doporučuji číst pozorně, ať vám nic neunikne a můžete si vychutnat každý detail. Imaginárně poplácávám autora pochvalně po zádech a jdu vyhlížet další jeho knihu, protože potenciál je tady skutečně výtečný a na domácí půdě skoro nečekaný.

zdroj obrázku: goldendog.cz

Martin Skála Vymazlené vraždy