Recenze: Vostrá krása – jednohubky k namlsání

Vostrá krása je sbírka sci-fi, fantasy a hororových povídek, které spojuje lehčí nebo intenzívnější erotická linka. Sbírku sestavil Jan Vavřička, provozovatel serveru Vanili.cz.

V první řadě je důležité si uvědomit, zda povídky čtete rádi. Ono je to s nimi trochu ošidné. Někdo je má rád coby lehké oťukání a seznámení se s autorem. Jiný prostě proto, že je slupne jako malinu a co jsme si, to jsme si. Pak je tu partička čtenářů, kteří povídkám úplně nehoví. Proč? Protože poskytují málo prostoru, aby se děj rozvinul a bylo z něj něco kloudného.

To máte jako s jednohubkami. Když je odfláknete, namažete na ně pomazánku a víc nic, sice je slupnete, ale akorát si rozdráždíte tasemnici. Mlsná vás bude honit stále. Já mám povídky ráda. Bez ohledu na žánr. Občas si prostě chci vyzobávat malé chuťovky, aniž bych musela louskat 200 a více stran, než se doberu k pointě či rozuzlení.

„No jistě. Cožpak je neznáš? Ochotné a věrné pomocníky?“
„A co já, pane? To vám jeden patolízal nestačí?“
„Hm, stačil by,“ připustil Mistr. „Ale já mám paty dvě.“

Tady mi navíc anotace slibovala erotiku, horor, různé autory… no dejte sem ten tác, a já se do něj s chutí pustím! 224 stran, 10 povídek, medailonky autorů, rok vydání 2019. To jsou základní proměnné, se kterými se v útlé paperbackové knížce setkáte. Nejvtipnější a nejlepší za mě byly Zásnuby od Jana Vavřičky. Nejen proto, že působily reálně aneb co se může všechno stát, když chcete svou vyvolenou pozvat na společnou cestu životem, avšak plány vám zhatí technika, která se naprosto zblázní. Hurá na výlet do doby, kdy si sami prakticky ani neutřeme zadek, fotoaparáty budou mít vlastní identitu, a o účes vlasů i podvozku se nám postará multifunkční stroječek. Jednoduše byly trapně úsměvné, z celé knihy asi nejrealističtější, a zároveň stále dostatečně sci-fi.

Na paty jim šlapou Vlaky, draci, strach a lebky od Jiřího Walkera Procházky. Ty byly hodně fantasy, chvílemi až nečekaně pohádkové, přitom stále děsivé. Tento kousek je rovněž rozsahově nejdelší. Uznejte, kdo by nechtěl mít magické schopnosti? A když vás navíc prudí berňák a jeden agresivní umanutý policista, je jen otázka času, než to v jinak hodném a neškodném výrobci filmových rekvizit bouchne!

O něco hůř si z mého pohledu vedla ženská posádka. Darklady hledá hrdinu od Haniny Veselé byla fantasy zase z jiného soudku. Mladá autorka prchá do fiktivního světa a hledá svého vysněného hrdinu. Nervy jí pije zdatný protivník a čtenář chvílemi neví, jestli se právě nachází v reálném nebo smyšleném světě. Přitom začala velice lákavě, měla potenciál být i celkem zvrhlejší, jenže kouzlo se ztratilo někde uprostřed zmatenosti. Převládl chaos, a po závěrečné pointě se mi chtělo akorát zamrkat, utrousit nějakou nadávku a zavrtět nesouhlasně hlavou.

Stereogram od Kristiny Haidingerové bude skvělý bonbonek pro milovníky metafor. Povídka je nejkratší a dle mého i nejzvláštnější. Vlastně se pořádně nemohu rozhodnout, zda se mi líbila, či nikoli. Faktem je, že rozhodně v hlavě utkvěla, což hovoří v její prospěch. Každopádně se kousek tváří, jako když je v knize naprosto omylem. Přitom sám o sobě je asi nejerotičtěji laděný z celé knihy, vůbec ne zvrhlý, naopak spíše poetický. Motýlci, kytičky, sny, fantazie, orgasmus. Nejeden milovník víl si právě cvrknul do trikotu.

Kolonizace od Jana Vavřičky a Diuka udělá radost milovníkům upírů a řadí se k těm rozhodně propracovanějším kouskům. Upíři s nádechem sci-fi představují téma, které mě v každém směru zajímá a velmi láká. Ono není sranda být poslední skupinka krvesajů, která nutně potřebuje rozsévat semeno a množit se. Přičemž jde o takové smolaře, protože si právě zabili jedinou upírku. Ups! (Pomineme na chvíli, že klasika nás vede naprosto jiným směrem.) Dalším problémem je špatná plodnost lidského plemena. Řešení leží na bedrech mladé doktorky, která musí nejen doladit lék, ale rovněž zajistit v šibeničním termínu alespoň jedno těhotenství. Kdyby z tohoto kousku vznikla samostatná kniha, asi bych se přemohla a radostí si vyskočila. Skvělý námět.

Dalších pět povídek skvěle doplňuje celek. Nervy v čokoládě od Jana Vavřičky a malý výlet do světa, kde je možné nechat se za nemalý peníz omladit. Ovšem pozor, může dojít i k nehodě a to se potom nestačíte divit, co zjistíte, když nejste tak úplně ve své kůži, totiž těle, pardon, bacha spoiler! Voholit, voškubat a spát… opět Jan Vavřička a tentokrát velký pozor na mimozemské pohlavní choroby a obyčejnou nesmrtelnou lidskou vyčůranost. Jinými slovy povídky s nádechem sci-fi, které vás pobaví, naladí, navnadí, extrémně nenadchnou, ale ani neurazí.

Dlouhý den Vlasty Řeháka od Michala Březiny. Mafiánská zápletka, rvačky, sem tam nějaký ten kopanec, vyjednávání, únos na jinou planetu a zřejmě nejlepší a asi i nejvtipnější pointa ze všech, pokud jste škodolibá ženská co má na chlapy trochu pifku. Jinými slovy špetka sci-fi dala dlouhému dni plnému průserů úplně nový rozměr. Kdyby to nebylo zbytečně zdlouhavé a rozvláčné, jásala bych mnohem víc.

Skokan a znovu Jan Vavřička. Potom, co mě skvěle pobavil Zásnubami, jsem se u Skokana nepatrně nudila. Takhle – základní myšlenka je výborná a představa, že by se v budoucnu mohli špioni infiltrovat ne do organizací, ale rovnou do konkrétní lidských těl, je mrazivě strašidelná. Nedotažená myšlenku a mnoho nezodpovězených otázek nezachránil ani lehce úsměvný závěr.

Cynik ve mně má chuť se čertit. Takhle – povídky jsem slupla, pochutnala si a na konci jsem zírala a ptala se: Kde je jako ta erotika? Upřímně, jsem už hodně otrlá, zkažená a ujetá, takže lehký náznak, decentní erotika – to mě vážně nerozhicuje. Potřebuji poněkud silnější ráži. Takže jde o výtku nevýtku.

Bez ohledu na mé preference dostanete do ruky lechtivý výlet do světa sci-fi, pár fantasy drobečků, které vás příjemně naladí. Některé jsou pikantní, jiné erotikou pouze ovoněné a další běžely hodně daleko, když se něco peprného fasovalo. Ideálně namíchané, jen pro úplné otrlce, pro které už předehra není, a chtějí jít rovnou na věc, se tu nic nenajde. Těm doporučuji Utrpení těla a toto si nechat, až je bude bolet hlava.

zdroj obrázku: goldendog.cz

Jiří Walker Procházka, Kristina Haidingerová, Michal Březina, Milan Čechura, Hanina Veselá, Jan Vavřička, Diuk Vostrá krása