Recenze: Katarína Soyka vypustila Mutáciu z planéty Zem. A za prečítanie rozhodne stojí.

Katku Soyku, majiteľku malého ale plodného vydavateľstva Hydra zo Slovenska, väčšinou čitatelia poznajú prostredníctvom jej romantických fantasy príbehov. Táto rodená Žilinčanka má na konte knihy ako Hlas draka, Príšery z prímestskej štvrte alebo Vlčí brat. Všetky sa stretli s pozitívnym prijatím a jej fanúšikovia sa môžu takmer každý rok tešiť na nový prírastok do Soykinej literárnej rodiny. Tento raz sa rozhodla na chvíľu opustiť vody, ktoré dobre pozná, a vrhla sa do menej prebádaných sci-fi vĺn.

Turgovia vs. ľudia

Dej Mutácie z planéty Zem nezačína na Zemi. Tá je totiž už roky pod nadvládou Turgov, humanoidných mimozemšťanov s modrou pokožkou. Ľudstvo prežíva buď v Turgami vybudovaných rezerváciách na ich niekdajšej domovskej planéte, kde ich držia pod nadvládou drogy  Tranquility, alebo vo vesmíre. Do druhej skupiny patrí aj Chila, mladá pozemšťanka, ktorá sa živí ako zásobovačka. Pri jednej akcii nedopatrením skončí na nebezpečnej planéte spolu so svojím úhlavným nepriateľom – turgským dôstojníkom. A vtedy sa začínajú veci zamotávať.

Rómeo a Júlia s vesmírnymi loďami…

Veľkým plusom knihy je svižné tempo, ktoré Katka nasadzuje už od začiatku. Prakticky nie je príležitosť zdržiavať sa rozťahanými popismi situácie a všetko potrebné sa čitateľ dozvedá za behu. Odovzdávanie dôležitých informácií pritom väčšinou prebieha cez dialógy medzi ústrednými postavami, čo príbeh ešte viac dynamizuje a knihu tak hltáte jedným dychom.

Hoci je samotná premisa ošúchanejšia než moja obľúbená kabelka, Katka s ňou miestami pracuje celkom invenčne. Všetci vieme, ako príbeh dvojice, ktorá sa spočiatku nenávidí, asi dopadne. Cesta k tomu je však viac než zaujímavá. Autorka ma miestami prekvapuje nekompromisnosťou, s akou Chilu vystavuje nebezpečným situáciám. Pôsobivá je hlavne návšteva jednej rezervácie, kde držia na droge Tranquility závislých pozemšťanov.

Samotná romantická linka je pritom načrtnutá a rozvíjaná veľmi pozvoľne, ba až neviditeľne, takže nestíha rušiť ani zarytých neprajníkov romantiky. Občas je však toto vlákno natoľko neviditeľné, až si čitateľ nemá čas všimnúť, kedy a ako sa vzťah medzi hlavnou dvojicou preklopil od nenávisti, cez nútenú spoluprácu, až k láske.

Kniha je pomerne krátka a na stotridsiatich piatich stranách sa len veľmi ťažko môžu rozvíjať všetky zaujímavé myšlienky, ktoré Katka predostrela. Bez motivácií a hlbšej prepracovanosti charakterov sa potom zdá, že všetko vzniká len z vôle autora a nevyplýva zo situácie. A to je škoda, pretože kniha inak v sebe nesie celú paletu podnetov.

…a s posolstvom

Už od úvodu je jasné, že najsilnejším ohnivkom v tejto reťazi budú okrem akcie rozhovory medzi Turgom a Chilou. Hlavne v druhej polovici sa vďaka ním dozvedáte mnoho o postojoch a životných názoroch každého z nich, vidíte, ako svet vnímajú svojimi očami a striedavo s nimi súcitíte alebo nesúhlasíte. Zvlášť pozoruhodné je záverečné rozuzlenie, kde Turga odhaľuje, prečo vlastne jeho národ napadol pozemšťanov a ako sa veci v skutočnosti majú. Páči sa mi Katkin zmysel pre gradáciu deja a pre odhaľovanie drobných tajomstiev, takže sa čitateľ má až do konca príbehu na čo tešiť.

Za seba môžem povedať, že Mutácia z planéty Zem je jedna z Katkiných najvydarenejších – a asi aj najkrajších – kníh. Okrem vydarených ilustrácií od Danice Pružincovej obsahuje veľmi veľa myšlienok, ktorými sa čitateľ môže zaoberať. Pritom Soyka naďalej zostáva verná svojej láske k romantickej literatúre. Je len škoda, že svoj nápad nerozvrhla na viac strán a neposkytla nám tak väčšiu šancu vniknúť do univerza aj do duše už aj tak charizmatických postáv. Budem teda dúfať, že vydá prinajmenšom pokračovanie.

Zdroj obrázku: kultura.sme.sk

Katarína Soyka Mutácia z planéty Zem