Recenze: Trhák aneb 21 kapitol o mozku – 7 hodin pekla v uších

V Audiotéce se mi stalo poprvé za můj krátký audio-život to, že jsem sáhla po špatné knize. Nebo po knize, která mi nesedla – to bude přesnější. Kniha nese název Trhák aneb 21 kapitol o vašem mozku.

Proč jsem si ji vybrala? Mým zaměřením je pedagogika a psychologie pro děti. Tedy se vzdělávám i v oborech s mozkem souvisejících. Biologie a chemie mne bavila od školky. Ráda jsem experimentovala a vyráběla výbušniny, koukala na kočku jak žere myšku … Postupně jsem přešla i na biologii člověka a lidského těla a jakousi psychologii mozku. Mám tedy dost odkoukáno a dost načteno. Proto jsem sáhla po novém, mladém a nadějném autorovi, který je dle mnohých génius.

Ano, vybírala jsem i díky komentářům jiných posluchačů, dělám to tak pokaždé. První, co mne zarazilo, byly přehnaně pozitivní komentáře. Najít nějaký negativní bylo celkem složité. Při detailnějším hledání jsem našla i ty, ale vždy byly spíše závistivé, že pan Jirka je extrovert a na tom vydělal. Našla jsem si i fotku pana Jirky a zjistila si něco o něm samotném. Potom jsem se pro audioknihu rozhodla.

Přivítal mne příjemný podkreslující zvuk, který odděloval kapitoly a části knihy. Možná vám to přijde divné, ale i na tom ve výsledném pocitu z poslechu dost záleží. Ovšem zbytek už tak dobrý nebyl. Pan Jirka knihu namlouvá sám. A je to znát. Není to odborník na mluvu. Určitě je to skvělý řečník, ale v knize, bez jakékoliv vizualizace prostě moc nezaujme. Po dvou a půl hodinách, kdy jsem si na něj zvykala, jsem rezignovala a prostě jen tiše trpěla. Jeho hlas je jako hlas maniaka, který se vás snaží k něčemu donutit, dotlačit, přinutit. Nemohla jsem si pomoct. Dle životopisu jsem čekala jiný hlas. Charismatičtější? Plnější? Důvěryhodnější? Nevím. Hlas mi prostě nesedl.

A nešlo jen o hlas jako o melodii, intonaci atd. Šlo i o jazyk. Byl neskutečně moderní. Samé OK, fajn, vole, blbec, … Nepamatuji si všechny, používal rozličných slov. Celkový projev byl jako z kravína. Takový vidlákovský mi přišel. Mnohdy jako pro blbečky. Ano, vysvětlil vše srozumitelně, ale vadila mi cesta, jakou k výsledku došel. Příčila se mi. Asi jsem stará škola milující suché vědátory a programátory.

A k obsahu samotnému … Vše, co je v knize popisováno, je pravda. O tom žádná. Všechny autory, které uvádí a cituje, lze dohledat a lze dohledat jejich prokazatelně úspěšné výzkumy. Ovšem pan Jirka si všechny výsledky výzkumů tak trošku vykládá po svém a mnohdy mi přišlo, že je i přizpůsobuje své potřebě. Což mi jakožto čtenáři originálních výzkumů trochu vadilo. Také forma podávání oněch informací byla taková manipulativní. Člověk z toho projevu měl pocit, že prostě musí, jinak to nejde. Je jedno, co musí. Prostě to, co tak říká, je pravda a hele klidně si to ověř tady a tady na těchto stránkách … Buďme upřímní, audioknihy jsou skvělé a dokonalé právě díky tomu, že je lze poslouchat mimo domov, mimo počítač. A to, že každých 5 minut slyšíte Doplňující informace naleznete … z toho jsem vážně šílela. Sakra já jsem v autobuse, nebudu zapínat notebook, abych se podívala na něco o čem mluví. Taktéž z knihy lze údajně vytrhnout nějaké listy – ty naleznete na stránkách …. Grrr! Mnohdy jste si připadali jako v ranním teleshoppingu. Také mi celkem vadilo, že dělal reklamu své manželce. Možná v mluveném projevu na pódiu, ale v audioknize to prostě rušilo. Byla to skoro samá reklama.

Možná se setkáte s komentáři, že celá kniha je reklama na další aktivity. Nepřišlo mi. Spíše to byl výcuc z knih jiných a z webu, na který vypravěč stále odkazoval. Web jsem nenavštívila. Byla jsem ráda, že jsem na místě svého dojezdu a mohu si sluchátka sundat a protivný hlas vypnout. Také jsem našla kritiku, že z knihy máte pocit, že můžete létat a po doposlouchání jste najednou opět rozpliznutí na zemi. Ono totiž pan Jirka to s knihou myslí dobře, ale tím, jak je vše zkratkovité, útržkovité a To si povíme v kapitole … Doplňující informace … – to jsou fráze, které audioknihu ničí. Nechci nic hledat, nechci nic tisknout, chci si to poslechnout a vědět, co mám jak procvičovat. Protože o tom jediném trénink hlavy přece je. Je sice krásné, že někoho dokázal vypravěč nadchnout a motivovat – za to mu patří veliký obdiv a uznání – ale co z toho, když po poslechu je vše při starém?

Pan Jirka určitě odvádí veliký kus práce a nemálo toho dokázal. Myslím si ovšem, že by udělal lépe, kdyby tuto knihu nepřeváděl do audio podoby. Kdyby ji nechal pouze tištěnou. Pro mne to totiž vážně bylo 7 hodin za trest.

Interpret: Jiří Vokáč Čmolík
Délka: 6 hodin 56 minut

Zdroj obrázku: Diaryofthewinners.cz