Recenze: Sám čtyřmi oceány

Když se důchodce vydá na osamělou plavbu čtyřmi oceány, je to hodně dobrodružná pouť.

Každý, nebo skoro každý z nás chtěl zažít dobrodružství na moři. Už od dob kdy Jules Verne napsal svého Patnáctiletého kapitána, bylo snem většiny kluků stát ani ne tak na prknech, co znamenají svět, jako spíš na palubě lodi a plout širým oceánem pod zářivým sluncem či hvězdnou oblohou. Mezi ty, kteří si tento sen splnili, byl jachtař a cestovatel Petr Ondráček. Kniha a nyní i audiokniha Sám čtyřmi oceány, kterou napsal, je vyprávěním o tom, jak těžké a zároveň krásné pro něj bylo si tenhle sen splnit. Pan Ondráček se totiž pokusil překonat rekord, který platí od roku 1968. Jejím cílem je dokončit plavbu kolem světa sám, bez zastávky, bez použití motoru pouze pod plachtami a to za méně než 313 dní.  Taková plavba je v jachtingu jedním z nejnáročnějších podniků a pan Ondráček se ji rozhodl zrealizovat prakticky ve věku, kdy se jiní věnují zaslouženému důchodu a vnoučatům. O to větší respekt vzbuzuje. Autor v knize popisuje nejen samotnou cestu plnou nesnází, ať už technických či zdravotních (hrozící zelený zákal a několik bolestivých zranění jsou jen drobným výčtem jeho útrap), ale také pečlivou přípravu, s kterou mu pomáhala jeho žena, o níž vždy mluví s láskou. Osm metrů dlouhou jachtu si nejen sám postavil, ale také celý podnik i financoval z rodinného rozpočtu. Zkrátka a dobře příběh, který po návratu ze své osamělé nonstop plavby kolem světa napsal, je nejen poutavý a napínavý, ale také v mnohém inspirativní. Možná právě proto si ji jako jeden ze svých titulů vybralo relativně malé, ale progresivní audiovydavatelství Čti Mi!

Na vlnách až do vašich uší

Knihu načet herec Luboš Ondráček, jehož příjemný hlas můžeme znát z audioknih Měsíc je drsná milenka nebo Ve stínu slunce. Ačkoli má autor na svém kontě ještě jednu knihu, je vidět, že není profesionální spisovatel a především ze začátku vyprávění posluchače zahrnuje množstvím technických informací, které by jachtingem nepolíbeného člověka mohly od čtení či poslechu odradit. Jenže Petr Ondráček i tyto lehce nezáživné pasáže dokáže podat s grácií. V pozdějších chvílích kdy osamělý plavec prožívá krušné chvíle, dokázal narátor zase perfektně vystihnout Petrovy pocity a obavy. A možná díky vyrovnanému přednesu a přirozeně optimistickému hlasu Luboše Ondráčka jsou i tyto smutné pasáže prosyceny nadějí v dobrý konec. V samém závěru knihy pak dal autor prostor svému nejlepšímu příteli milované manželce, která ho po celou plavbu nezištně podporovala. Díky tomu může čtenář či posluchač vidět tohle velké dobrodružství i z pohledu toho, kdo jej sice nepodnikl, přesto ovlivnil jeho život. Proto je jenom dobře, že tuto část knihy nečte Luboš Ondráček, ale zní ženským hlasem. Režisérsky i zvukově je audiokniha zvládnutá také dobře a nevtíravé, přesto mořem vonící melodie oddělující jednotlivé kapitoly se k příběhu dobře hodí.

Vyplatí se taková plavba?

Inu. Pokud máte vztah k moři, lodím a cestování, budete audioknihou Sám čtyřmi oceány nadšeni, ale i pro vás ostatní to může být příběh českého jachtaře a jeho pokusu si splnit sen zajímavý a inspirativní.

Petr Ondráček Sám čtyřmi oceány - audiokniha