Recenze: Roald Dahl – klasika, která stárne dobře

Roald Dahl je jeden z nejvýznamnějších spisovatelů 20. století. Napsal batalion dětských pohádek a povídkových knížek pro dospělé. Krom toho i několik rozhlasových her. A právě z toho všeho je sebráno to nejlepší a vloženo do této knihy – Povídky od A do Z.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je jarvis_5f3d3b34498e75f68e25c8b5-632x1024.jpeg.

Dahl má úchvatný vypravěčský styl. Je vás schopný vtrhnout do děje, popsat vzhled všeho okolo hlavní postavy, a ještě vám vytvořit k lidem v příběhu citovou vazbu, a to vše, prosím, během první stránky povídky. Tím, že je to sbírka, čtení je velmi dynamické. Některé příběhy jsou z prostředí typické britské aristokracie, jiné jsou válečné nebo i exotické. Najdete tam taky prostředí venkovské jednoduchosti nebo vědy. Proto si myslím, že si tady každý přijde na své.

Dost příběhů se zaměřuje na jednoduchou zápletku „toto je bohatý zmrd, ale brzy na to dojede“. Řekněme, že morální ponaučení je naprosto hmatatelné z každé stránky. Ale tím, že se neustále mění postavy, které Dahl píše opravdu uvěřitelně, opakující se koloběh děje rozhodně nevadí. Krom toho jsou jednotlivé povídky proloženy rozdílnými tématy, takže kniha nenudí. Musím taky do nebes vychválit výborný český překlad, který zachoval takovou tu britskou důstojnost, se kterou Angličané píší, a zároveň není ani trochu fádní.

Dahl patří už dneska ke klasice, ale ne každá klasika je dobrá ke čtení. Rozhodně bychom ji měli znát, ale nemusíme ji nutně mít doma. Ale Dahla by měla mít každá rodinka, protože si u něj přijde na své opravdu každý typ čtenáře.

Roald Dahl Povídky od A do Z