Recenze: Superman se může jít zahrabat! Do boje nastupuje ONE-PUNCH MAN!

Když jsi nejsilnější na světě, začne to být nuda. Ale jen pro tebe...

O One-punch manovi (japonsky ワンパンマン) už dneska slyšel skoro každý. Tento super-super-superhrdinský (ano, tříkrát „super“, dozvíte se proč) komiks pochází z tužky mangaky, který si říká One. Na svých stránkách začal mangu vydávat v roce 2009. Od 2012 vychází příběh také knižní formou pod nakladatelstvím Shueisha Inc. (japonksy 株式会社集英社), a v roce 2015 vytvořilo studio Madhouse první řadu povedeného anime, které si hned získalo mraky fanoušků.

O čem to vlastně je?

Děj se odehrává na fiktivní planetě, kterou čas od času napadne nějaký ten nepřítel. Proto byla vytvořena korporace, která zaměstnává superhrdiny dělené podle schopností na různé katergorie. Jedním z nich je i Saitama, který říká, že se stal superhrdinou jen pro zábavu. Na rozdíl od jiných nemá žádné nadpřirozené schopnosti a kvůli jeho žalostnému výkonu u písemných zkoušek je zařazen do kategorie C. To ale neznamená, že je slabý. Právě naopak. Saitama na sobě tak poctivě makal a podstupoval tak tvrdý trénink, že je schopný porazit jakéhokoliv nepřítele jednou ranou. Zní to dobře, určitě byste to taky chtěli, ale než se rozhodnete dřít na své postavě jako kůň, představte Saitamův život. Na město útočí nějaké obří monstrum. Banda vysoce postavených superhrdinů s ním do skonání bojuje a tenhle týpek jde z nákupu okolo, náhodou se do boje zaplete…a jednou pěstí to ukončí. One-punch man je naprosto neporazitelný a nezničitelný. Jakýkoliv jiný superhrdina si alespoň někdy sáhne na dno, ale tenhle ne. Z toho by začal být časem smutný každý. Dny dobrácký Saitama tráví většinou tak, že jí instantní nudle a hledá nějakou výzvu. Kterou zas překoná jednou ránou.

Celý příběh se ale netočí jen kolem Saitamy. Jako správná japonská manga má i One-punch man propracovaný systém vedlejších postav, takže se čtenář ani na chvíli nenudí. Celé si to dělá parodiálním stylem srandu z klasických superhrdinských komiksů a ilustrátor Júsuke Murata má dokonale dynamický styl kresby, takže člověk přesně ví, co se děje.

Osobně doufám, že si u nás manga získá větší zastoupení, než zatím má. Hodně skvělých komiksů u nás bohužel v češtině nevyšlo, a dají se číst jen v japonštině, případně, když je manga hodně známá, je přeložená do angličtiny. Nicméně doufám, že to dnešní generaci nebude dělat problémy. Doporučuji i anime seriál, který české titulky má. Od předlohy se nijak neodchyluje, ale vyšlo zatím jen pár dílů a manga je dějově dost napřed.

One One-punch man