Recenzia: Koľko drsných hlášok zo seba vypustil Lobo v Kostějovi Nesmrtelném?

„Pět miliard lidí umřelo v ukrutných bolestech, zatímco se Lobo nalejval a do toho vybrnkával thrashmetalové riffy“

Pri písaní recenzie na komiks o Lobovi sa nemôžem ubrániť veľkej nostalgii. Mal som približne šestnásť, keď sa v Lacných knihách v Bratislave na Obchodnej ulici objavil veľký poklad – výpredaj starých Crwí. Cez ne som sa začal komiksovo vzdelávať. Preto akousi bizarnou zhodou náhod moje komiksové dospievanie formovali postavy ako sudca Dredd, Sláine, Sinister a Dexter a Lobo. So superdrsným mimozemským zabijakom, ktorý vyvraždil celú svoju planétu, len aby o sebe mohol rozprávať, že je posledný Czarnian som sa prvýkrát stretol v príbehu Lobo dobýva Hollywood. A práve viaceré dlhodobo nedostupné, len časopisecky vydané Lobove príbehy obsahuje zväzok Lobo: Kostěj nesmrtelný.

Prvý zošit, Lobo a pěkné prsatý propadák, v sebe zosobňuje všetky charakteristické rysy príbehov o komiksovom antihrdinovi. Je ironický, krvavý, prudko popkultúrny a sexistický až des (či radosť) v závislosti od individuálnej tolerancie prepálených maskulínnych vtipov a groteskného násilia. Nič pre milovníkov literárnej hĺbky a lá ruská klasika či francúzsky existencializmus. Charakteristike Loba zodpovedá aj správne prestrelená a komixovo pestrofarebná kresba. Žiadne artové noir striedanie čiernej so sivou a bielou tu nečakajte. A čo sa tam vlastne deje? Posledný Czarnian robí ochranku v galaktickej súťaži krásy. Avšak celé sa to akosi zvrtne a Lobo zabije viac bytostí, ako by človek od priemernej súťaže miss čakal. Scenárista Alan Grant si vo veľkom vystrelil z prihlúplosti predvádzania žien v bikinách a šoubiznisu a ešte sa mi podarilo celý zošit vtipne vypointovať.

Druhý Gauneri sú vlastne Lobov origin. Po partičke zločincov ide posledný Czarnian. Ešte pred tým, ako sa zjaví na scéne, tak si v skupine vymieňajú hrôzostrašné príbehy o Lobovom pôvode. Viem si predstaviť, že na nováčikov musí tento príbeh silno pôsobiť, avšak moje zoznámenie s Lobom prebehlo cez iné príbehy. Za mňa skôr priemer, ale nachádza sa tam pár ultrakrutých hlášok, pri ktorých čítaní som sa smial na plné kolo.

Mojou veľkou srdcovkou je už zmienený príbeh Lobo dobýva Hollywood. Alan Grant si tentoraz urobil srandu zo sveta amerického filmu, predovšetkým z pseudoumeleckých intelekuálnych spisovateľov a lá Tim Burton. Jeden lepší vtip strieda druhý. Lobo ako hlavná postava v autobiografickom filme o sebe nemá chybu. Jednoznačný vrchol celej zbierky, v ktorom sa na záver objaví aj mechanický King Kong. A to je cool.

Na dvojzošitový príbehu Kostěj Nesmrtelný som dlhé roky počúval chválospevy. Oprávnene. Dejovo sa opäť jedná o totálnu šialenosť, v ktorej Lobo prenasleduje zločinca kvôli odmene. Veci sa ale skomplikujú a najlepší zabijak v galaxii sa musí vybrať pre odpovede na lokáciu zloducha do sveta duchov. Lobo je taký drsný, že sa nechá na chvíľu zabiť (regenerácia ho vie oživiť asi tak do hodiny) a hor sa astrálom za krvavým dobrodružstvom. Kostěj Nesmrtelný je to opäť krutá paródia, plná čierneho humoru, s odkazmi na Caspera, film Duch s Patrickom Swayzeym a vlastne všetkého, čo súvisí s ducharinou. A horormi o mäsožravých slimákoch.

Lobo: Kostěj Nesmrtelný predstavuje ideálny štart pre každého záujemcu o dobrodružstvá ako od Kulhánka či jeho aktuálnu inkarnáciu menom František Kotleta. Obsahuje niektoré z najlepších „lobáckych“ dobrodružstiev, ktoré vhodne dopĺňa nádherná ironická kresba plná krvavých detailov.

Loba chceš! Aj moja žena si ho zamilovala!

Alan Grant Lobo: Kostěj Nesmrtelný