Recenze: Dobrá znamení – Armageddon se blíží, jste připraveni?

Koncem 80. let se v jedné anglické hospodě sejdou dva muži. Jeden v klobouku, druhý v černé kožené bundě. Ještě se příliš neznají, ale během několika prvních najdou společnou řeč. Jeden z nich je Neil Gaimen, přišel udělat rozhovor s Terrym Pratchettem o jeho knize Barva kouzel. Muži si vzájemně notují a brzy spolu začnou mluvit o andělech a démonech.

Letos je tomu třicet let, co vyšla kniha Dobrá znamení. Celosvětový bestseller vznikal trochu netradičně a velmi tomu napomohla i rozdílnost obou autorů. Dnes už ani jednoho z nich nemusíme příliš představovat, Terry Pratchett se proslavil příběhy ze Zeměplochy a Neil Gaimen dal světu Sandmana, nebo Koralínu. Právě Gaiman měl rozepsaný příběh o boji andělů s démony, který ukázal Terrymu a tak vznikla několika měsíční spolupráce. Jeden napsal část a poslal jí tomu druhému, ten pokračoval a večer si všechno řekli přes telefon. Chtěli se překonávat, rozesmát jeden druhého a nakonec zjistili, že před nimi leží kniha, která snad vygenerovala text sama. Okamžitě po vydání se prodává jako oplatky a víno ve Vatikánu.

O čem to je? Ten nejstarší příběh, Bůh, Ráj, Adam a Eva, andělé, démoni a antikrist. Bible končí koncem světa, Armageddonem, ale o to se musí někdo postarat a tím někým je démon Crowley, kterému je svěřen Satanův syn, jenž má začít poslední válku mezi světlem a tmou. Chlapec, ale musí nejprve vyrůst, poznat svou sílu a právě tady se všechno zamotá a antikrist se ztratí. A možná je to dobře, konečně, na světě je sranda a tolik potěšení. Tak to vidí Crowley i jeho andělský protějšek Azirafal a proto se rozhodnou spojit a něco s tím udělat. Dobrá znamení vyprávějí příběh posledního týdne na Zemi a věřte mi, že nudit se nebudete. Najdete tady vyšší bytosti, pekelného psa, lovce čarodějnic, Tibeťany, mimozemšťany, čarodějnice, partičku podezřelých dětí a samozřejmě čtyři jezdce Apokalypsy, bez kterých by to nebyl konec světa, ale jen párty s ohněm.

Z toho, co do nedávna bývalo dálničním londýnským obchvatem M 25, se ozývalo podivné melodické zaklínadlo tvořené mnoha zvuky – klaksony a motory automobilů, houkáním sirén, zvoněním mobilních telefonů a křikem malých dětí, které byly na věky připoutány bezpečnostními pásy na zadní sedadla. Bylo zřetelně slyšet slova „Pozdravena budiž Velká šelma, Ničitel světů,“ která se donekonečna opakovala, a to v tajném jazyce Černých kněží prastarého kontinentu Mu.

Styl obou autorů se smísil v jedné knize. Gaimanovy temné pasáže plné červů a hnijícího masa se střídají s Pratchettovskými postavičkami a humorem. A víte co? Ono to dokonale funguje. Zpočátku je příval jmen a informací velký, ale brzy se zorientujete a budete si užívat dobrodružství jednotlivých postav. A protože jsme na posvátné půdě, dostane se vám i teologických debat a filozofování a ani tady kniha neztrácí humor. Přeci jen bych měl malou výtku ke konci knihy, protože mi přišel příliš uspěchaný, na to jak krásně bylo vše připraveno. Přesto Dobrá znamení musím doporučit každému, kdo má rád anglický humor a dobré příběhy. Nové vydání s ilustracemi Paula Kidbyho tak rozhodně stojí za pořízení a jestli vás kniha vtáhne jako mě, můžete si pustit i nedávné televizní zpracování, ke kterému psal scénář sám Gaiman a některé dějové linky mírně rozvinul.

Tak na co čekáte? Konec světa může přijít každým dnem, nikdy nevíte, jestli právě neprožíváte zrovna ten poslední.

Zdroj obrázků:
Amazon.com