Recenze: Odvrhnutí – fantasy pre mladých, stredných aj starých fanúšikov žánru

Ján Gálik patrí podobne ako nedávno recenzovaný Martin Benkovič k debutujúcej generácii slovenských autorov fantastiky. Čitatelia poviedkových zborníkov Martinus Ceny Fantázie či poviedkových zbierok od vydavateľstva Hydra sú však s jeho tvorbou už viacero rokov dobre oboznámení. Aj mne sa páči jeho štýl, viacero jeho poviedok bolo hodnotených napríklad TU. O to viac som sa tešil na jeho románový debut. Čo prináša?

Debut Odvrhnutí je primárne určený milovníkom fantasy, z ktorej v pozadí cítiť ducha slovenských ľudových rozprávok, s ktorými ich spája motív drakov, hôr, kráľovstiev, hradov a čarov. Dej románu je vcelku prostý. Na krajinu čarodejov zaútočia ľudia, ktorí si ju chcú podmaniť. Hlavnými hrdinami sú tajomný pastier z ďalekej cudziny Randor, a podobne tajomný bojovník Morenheim, ktorých spojí boj proti invázii ľudí. Časom sa začnú prejavovať ich pravé motivácie a vzťahy ku krajine čarodejov a krajine ľudí. V priebehu knihy sa ukáže, že ich pomoc v prospech jednej alebo druhej strany rozhodne o víťazstve.

Odvrhnutí je akčná kniha, ktorá tvorí pomyselný protiklad k rozjímavejšej Gwind či lyrickej Písni Ledu v kontexte súčasnej slovensko-českej fantasy literárnej scény. Hlavní hrdinovia sú temní ako fras, neštítia sa násilia, zachmúrených výrazov a drsného jazyka. Na dumanie nie je čas, pretože furt treba niekomu seknúť mečom po kotrbe. Kombinácia svižného tempa a nekompromisných protagonistov je prednosť a zároveň mierny nedostatok knihy. Na jednu stranu som si čítanie románu užil a nenudil som sa, pretože Gálik vie písať pútavo. Na druhú stranu sa antihrdinovia veľmi ťažko píšu tak, aby boli sympatickí pre čitateľa. Vlastne by sa dalo povedať, že mi obidve postavy mierne liezli na nervy v ich úpornosti a drsnosti. V práci s charakterom hlavných hrdinov som asi najviac cítil, že sa jedná o prvý román autora. Omnoho viac som si obľúbil  sympatickejšie vykreslené postavy kráľa a kráľovnej sveta čarodejníkov a ich tragického osudu.

Teraz stručne k svetu románu Odvrhnutí. Zo začiatku som si k nemu hľadal cestu. Na prvý pohľad pôsobí ako tuctový stredoveký fantasy svet, ktorý na jednej strane kopca obývajú čarodejníci a na druhej ľudia. Zapojenie drakov do príbehu taktiež nie je nič predtým nevidené. V priebehu knihy ale Gálik začne skromne dávkovať zaujímavé informácie o dejinách sveta, jeho geografii a načrtne jeho mytológie. V tých momentoch Gálik vystupuje z tieňa generického stredovekého fantasy a ukazuje, že vie byť originálny. Aj tu by som povedal, že je cítiť to, že je slovenský spisovateľ zvyknutý písať skôr poviedky (kde je len malý priestor načrtnúť hĺbku sveta) než romány. Škoda, že takých momentov nebolo viac!

Debutový fantasy román Jana Gálika Odvrhnutí poteší podľa môjho názoru primárne stredoškolákov a začínajúcich fanúšikov fantasy, ktorí majú pozitívny vzťah k slovenským ľudovým rozprávkam. Je to román nabitý testosterónom, ideálny na nudný školský výlet alebo trápnu rodinnú dovolenku so všetkými babičkami a dedkami. Svoje si v ňom ale nájdu aj skúsení žánroví harcovníci, ktorým príjemne zaplní pár večerov vďaka svižnému tempu a dobrej akcii.

Autor fotky: Michal Puchovský

Ján Gálik Odvrhnutí