Recenze: Mýtonoši jsou jako Black Panther od Marvelu – kdyby tam byli běloši, šlo by o podprůměrné dílo

Mýtonoši, fantasy pro mladé i dospělé. Recenze se diametrálně liší. Jedni je milují, druzí se s kritikou nedrží vůbec zpátky. A přesně to se stane i u nás – Knižní díra již jednu recenzi na Mýtonoše má zde. Pochvalnou. Od mladé slečny. A teď vás seznámím se svým pohledem na “boomovou” YA fantasy já, víc než třicetiletá milovnice detektivek!

Zdroj obrázku: AlbatrosMedia

Mýtonoši mne obcházeli obloukem. Na Instagramu, ve čtenářských skupinách – nezajímali mne. Barevný přebal s afroameričankou, která kouzlí. S Artušem a kulatým stolem v anotaci. Na přečtení mne nalákala až zmínka toho, že Briana/Bree bude hledat pravdu o smrti své maminky. Takže taková detektivka s kouzly a tušením lásky v pozadí!

Řeknu to asi tak: pokud vám legenda o Artušovi nic neříká, znáte maximálně film První rytíř (1995, Sean Connery, Richard Gere,…), nedozvíte se nic nového ani v Mýtonoších. Příběh jen fantazíruje nad dalšími možnostmi, proč by legenda mohla žít. Ale jak říkám, pokud vám Artuš nic neříká, berete jej jen jako fajn pozadí, proč ne. Tím pak vnímáte i jako zajímavé spojení legend původních obyvatel Evropy a Afriky. Nebylo neoriginální, ale nepřišlo mi, že by dostalo dostatek prostoru. Ono pokud má 584 stránek pojmout příběh mladé holky, dvou historických linií a ještě být zajímavý nebo osvětový, jak se v doslovu Tracy Deonn snažila zmínit, nevznikne z toho nic extra kvalitního.

Bree je kvůli své ztrátě maminky a barvě pleti neustále nasraná (stresová porucha, rasismus, stereotypy,…). Tím si čtenáře moc nezíská. Rovněž když smícháte privilegované potomky Evropanů a Afroameričany, tak i v moderní době čelíte na celém světě tuně předsudků – takže když se začne rozvíjet milostná zápletka, nevěříte jí (pokud nezapomenete na to, kolik je hrdince let a že je potomkem amerických otroků). Stejně tak nevěříte ani kouzelnému ději, protože Bree je divná, nespecifikovaná (k tomu dojde až ke konci knihy v naprosto nevhodném!!!! okamžiku) a nechová se tak, jak chcete, abyste příběh mohli uchopit.

Nedisponuji sečtělostí v oblasti fantasy. Mými zážitky jsou pouze knižní a filmová zpracování Hobita, Pána prstenů, Harryho Pottera a tetralogie Ságy dračích jezdců (zde jde o knižní sérii a jeden absolutně hrozný film) – pokud tyto své zkušenosti srovnám s Mýtonoši, tak Deonn má před sebou hodně práce! Ještě se dle mého názoru hodně nadře, aby z nesourodého a nekvalitně informačně pojatého pilotního dílu vykřesala zajímavou sérii. Propracovanou více než jen zajímavým skloubením mocí v závěru knihy a láskou jako z dob rytířů.

Zdroj obrázků: Abatrosmedia

Tracy Deonn Mýtonoši