Recenze: Oblíbená sestra – Nevěřte ani anotaci…

Jedna velká lež nafouklá na 473 stran. Oblíbená sestra je druhým dítětem autorky Jessicy Knoll. A je pro mne jen a pouze motivací k tomu, abych si přečetla i její prvotinu, zda to bude taky takové mučení originálního námětu.

Kniha je dlouhá. Mooooc dloooouhá. A to i přes originalitu zavání už na prvních stranách nudou. Autorka si toho snad i byla vědoma, proto před každou část knihy (jsou tři a není to vůbec podstatné) nahodí udičku a zvědavý čtenář se i s trochou sebezapření pustí do čtení. Co si budeme povídat, do třetí čtvrtiny knihy je těch udiček třeba. Pak už je to jedno, protože neodložíte knihu chvilku před koncem, že?

Zpátky k nápadu. Reality show moderních veleúspěšných žen. Žen, které vybudovaly veliký podnik, mají hodně peněz a mají i problémy jako obyčejné ženy. To vše i se zákulisím produkce, přístupu k natáčení, … I přes 5 účastnic show se dostáváme do hlav jen 3 z nich, většinu času tedy jen dvou – lesbičky a černošky. Lesbička Brett je … úžasná … člověk se s ní rád sžije, rád čte její pasáže, protože je to příjemná tlustá holka, co se cpe a nebere si servítky. Dokud nezačne galimatiáš mezi postavami a intrikami, její pasáže patří k světlým stránkám knihy. Černoška Stephanie je … klasickým inteligentním děckem, které mělo potřebu se zavděčit mamince. A to s sebou nese všechny výhody i problémy. Kdo by chtěl číst o problémech nějaké bohaté ženské, se kterými se nejde ztotožnit, protože nežijete v dvoupatrovém bytě v New Yorku a nevydali jste tři úspěšné knihy? Čas od času příběhu dodá šťávu sestra Brett – krásná Kelly. Ta, která vám odhalí, jak to všechno skončí, která je vám střídavě sympatická, pak se za ni stydíte, pak si říkáte, že je to trubka naivní … Oblíbená sestra na to, že to není romance ani detektivka či fantasy, splňuje vše, co si každá žena ráda přečte, protože se do holek víceméně dokáže promítnout.

Exceletní ztvárnění i přes lascivnost americké show nepostrádá inteligenci a duchaplnost. A taky lež. Intriky. Hodně lží a intrikk spřadených na intriky intrik. Tolik intrik, že vlastně člověk skoro neví, kdo je kdo a jak se on sám jmenuje. No a přesně takové ženy jsou. Nedá se jim věřit, chtějí se vymanit z područí moci mužů, chtějí dokázat, že ony jsou silné a úspěšné … A jsou, opravdu. Akorát strčte k sobě 5 ženských s nějakou někdy i společnou historií – kdy se začnou navzájem pomlouvat? Proto opakuji – brilantní nápad, neokoukaný. Ale to jeho podání… Upřímně, sama nevím, jak bych si představovala pojetí námětu, aby mne uspokojilo jeho čtení. Kratší kniha? Ne, něco by chybělo – protože ona i ta děsně nudná a hluchá místa mají nakonec něco do sebe. A že takových míst tvoří 89% knihy. Více sexu? Nebo spíše – nějaký sex? Ne, udělalo by se z toho romantické divadlo s milostným n-úhelníkem. Méně intrik? Monžnááá… Méně kotrmelců? Možná …

Pokud nemáte rádi knihy, které vás nezaujmou na prvních 100 stranách (nebo vás na oněch 100 začnou děsně, ale fakt děsně nudit), tak po knize ani nesahejte. Není nic horšího, než se do čtení nutit. Pokud ale chcete proniknout do absurdního světa zoufalých bězdětných žen, které se neštítí ničeho a nebude vás nudit lež, lež, lež a zase jen lež – směle se pusťte do čtení. Je to sice nuda s neuspokojivým zakončením (snad ambice na pokračování? ale nebojte, nenároční přijatelný konec naleznou), ale krásně vykreslující povahu mnohých dnešních žen toužících po úspěchu, po vedoucích pozicích ve firmách, po vlastním místě ve světě úspěšných bezdětných.

Zdroj obrázků: Amazon.com, Pixabay.com

Jessica Knoll Oblíbená sestra / The Favourite Sister