Recenze: Noc aneb když nevíte jak dál, přidejte dítě!

Martin Servaz, stále ten samý bodrý mužík, který loví padouchy beze zbraně. To se mu vymstí a následky jej změní. Do toho všeho se objeví sexy blond policistka z Norska a má jeho fotky a fotky malého chlapce. Nalezne se DNA úžasně prohnaného sériového vraha… Na slátaninu je zaděláno. Nebo ne?

*Upozornění pro citlivé duše: autorovi evidentně někdo poradil, že násilí na dospělých lidech už není tolik v kurzu, proto směřuje i na jiné kategorie. Tím se u mne jako slušný autor pohřbil. V následující recenzi se od tohoto upozornění odprostím. Nebo to aspoň zkusím.

Pro znalce Servaz série

Dílo, 4. v pořadí, je mnohem lepší než Tma (3.), co se týká kontextu a hlavní dějové linky. Stále ale v jistých směrech pokulhává za prvotinou Mrazem.

Minier se ve čtvrtém pokračování vrací ke konceptu dua vyšetřovatelů – Servaz + sexy žena. Rovněž je v této knize ponecháno (na můj vkus až příliš) dost místa pro niterní pocity téměř vše postav, kromě samotného Hirtmana. Novinkou je, že se podíváme i do padouchových myšlenek. I v Noci se setkáváme s několika liniemi příběhu, opět nejvíce prostoru dostává ta vyšetřovací, Martinova, linka. Nadkapitoly se jmenují podle postav, které budou v podkapitolách dominovat a k nimž se bude vázat nejvíce drobností – to je chytrý tah. Pokud bychom ale hledali nějakou ucelenější logiku, méně faktických chyb nebo alespoň špetku uvěřitelnosti, pohoříme. Dobrá, nebudu zlá a přiznám, že některé pasáže by se za uvěřitelné považovat daly, ale v celkovém kontextu působí spíše úsměvně. Vývoj postavy majora Servaze v knize patří k lepším částem díla. Ačkoliv se Minier rozepisuje o psychice i na několik stránek, Martin díky tomu stále zůstává lidským a uvažujícím. Zbytek postav krní, nedostává se jim dost prostoru. Ostatně to se nedostávalo ani v předchozích dílech. Proto některé pasáže působí jako pěst na oko k celkovému kontextu.

Pro neznalce série, pro nováčky začínající s Minierem a Nocí

Pokud se vám dostala do rukou kniha Noc od Bernarda Miniera a chcete se stůj co stůj pustit do čtení, nebudu vám bránit. Počítejte však s tím, že si „vyspojlujete“ minimálně historii setkání „bratrů“, Martina a Juliana. I tak jde o dílo příjemně průměrné. Možná lehce nadprůměrné. Pokud jsem hrůzy prvního dílu (Mrazu) přirovnala kvalitám Keplera, Noc přirovnám spíše k lacinému Nesbovi.

Příběh má několik dějových linií, některé jsou nudnější (asi si zařadím slovo nuda jako synonymum k Minierovi), jiné jsou čtivější. Všechny spojuje honba za padouchem, přehršel myšlenkových pochodů a obří chyby či nejasnosti nikde nevysvětlené. To působí, že si autor ze čtenáře tropí žerty. Přiznávám se, že do strany 80 jsem si říkala, na jaké droze Minier jel, protože takový úvod by nezpackal ani samotný norský hudebník se svým alkoholickým supermanem. Po zbytek knihy se našly pasáže, kdy autor pil evidentně kvalitní víno, neboť pasáže jsou sice přitažené za vlasy, ale úsměvné (třeba pro milovníky X-menů).

Pokud neznáte jiné díly ze série, nebude vám vadit, že Martin nepracuje se svými kolegy a že se chová jako imbecil. Naopak se budete ztrácet v neskutečném množství postav a, to je na mašli i pro znalce série, budete zuřit u nedotažených konceptů či z prstu vycucaných závěrů a postupů založených na… Vlastně na ničem. Tak špatně si Minier vedl.

Ačkoliv hodnotím dílo jako průměrné, velice mne autorův úpadek mrzí. To, co nesnáším na Nesbovi, to Minier zařazuje do svého repertoáru už v druhé knize (v předchozím díle jsem mu to odpustila, neb jsem si myslela, že zkouší nějaké novinky v psaní). Jakoby najednou nepsal severskou krimi, nebo tomu alespoň brutalitou odpovídající vraždění, ale snažil se nachytat co nejvíce prostoduchých čtenářů. Lidí, kterým je jedno, jak moc hloupé ovce z nich autor dělá, nebo k tomu má alespoň nakročeno. Minier ve čtvrté knize úplně pohřbil sám sebe, svoje možné kvality a z nadprůměrně zajímavého autora kles do vod průměru s občasnou perlou. Jeho jediným kvalitním počinem zůstává Martin Servaz, který i přes svůj neustálý nitrozpyt dokáže zaujmout, pobavit a donutit k zamyšlení.

1. Mráz
2. Kruh
3. Tma