Recenze: Ďáblova slza – Umí být Deaver dobrý i bez Rhyma? Oh, wait! Na chviličku se objeví i ten!

Knihou, která vám zpříjemní dnešní počasí, která vás vcucne do děje a nebude vás chtít pustit. Kniha o někom, kdo nestřílí, ale přemýšlí a řeší případy od stolu … Ďáblova slza.

Jeffery Deaver stvořil postavu, jakou se snad ještě stvořit nepodařilo. Geniální písmoznalec, který pomalu dle držení pera v rukou, pozná vaši minulost i budoucnost, který vychovává své dvě děti, inteligentně, který vyhodil svou exmanželu alkoholičku … A zřejmě je dle popisu i přitažlivý. Kdo by si nepřál sexy inteligentního muže pečujícího s láskou o své dvě děti?

Tak jako kladný hrdina má pluska až na půdu, záporný hrdina je padouch všech padouchů. Předvídá každý krok policie a ještě ovládá člověka, který v určitou hodinu vraždí. Hrobaře. S kulkami natřenými černou barvou. Záporný element knihy je natolik geniální, že policii komplikuje život i po své smrti. A tedy je pro ni mnohem složitější zastavit Hrobaře.

V knize se vyskytuje několik klíčových postav, které dokáží zaujmout. Některé ruší, ale většinu času užitečné jsou. Autor se občas nechal strhnout a tak někdy při čtení vidíte spíše nějakou americkou kriminálku než kvalitní detektivku. Ovšem! I tak vás kniha nechce pustit, dokud vás nebolí oči, nejste otlačení od toho, že nevíte, jak si sednout a držet knihu a hlavu. Kniha je natolik poutavá, že autorovi odpustíte přehnané scény a se zarudlýma očima hltáte kvanta textu, protože prostě musíte vědět, kde je teď Hrobař, koho zabije, proč někdo straší děti v domě písmoznalce …

Dějová linka se příjemně line, scény na sebe navazují, je jednoduché sledovat myšlenky jak policie, tak mrtvého padoucha s Hrobařem jako zbraní. Díky poutavému příběhu autorovi sem tam odpustíte nějaký ten americký kotrmelec a řeknete si: „No a nakonec proč ne, je to USA“. Bohužel ke konci již amerických prvků přibývá, a když se zapojí i starosta města, snažíte se zakrýt rukou oči, protože se stydíte, jaký brak to čtete. I tak ale knihu neodložíte, protože – je to konec?

Doporučuji si knihu koupit a upadnout do víru dějů v ulicích Washigtonu. Zároveň se přiučit v písmoznalectví 🙂 Kniha poprvé vyšla v roce 1999 a nějakých 300 stránek zhltnete během dne (když pracujete, tak během dvou dní).

Jeffery Deaver Ďáblova slza/The Deviľs Teardrop