Recenze: Čo sa objaví na konci Veľkého hľadania?

Prvý diel epickej ságy Kolo času naznačil veľký potenciál série, no ten sa v ňom ešte naplno neprejavil. Priniesol druhý diel plnokrvnú fantasy jazdu alebo je len literárnou pózou plnou žánrových klišé?

Dej „Velkého hledání“ ani tentoraz nevybočuje z klasických fantasy stereotypov. Ako naznačuje názov, niečo sa hľadá. Viem, je to veľký šok, ale hlboký nádych a pomalý výdych pomáhajú. Konkrétne sa ide celý svet zjančiť z dvoch veci – a) z údajného mesiáša Randa Al´Thora, ktorý na začiatku knihy uteká od svojich priateľov a spojencov  a b) z Valerského rohu, pomocou ktorého je možné povolať na pomoc do bitky armádu mŕtvych hrdinov z veku Artuša Jastrabieho krídla. A to samozrejme chceš, lebo všetci vieme, čo s nemŕtvou jednotkou dokázal Aragorn v inom svete. Veľa sa cestuje, strieda sa množstvo pútavých dejových liniek. Popisy nejdú na úkor čitateľnosti knihy.  Predtým predstavené postavy ďalej rastú a vyvíjajú sa, kniha je vďaka tomu svižnejšia než jednotka. Hrdinovia miestami môžu pôsobiť naivne (týka sa to hlavne Eqgwain, Nyneivy a Elain, čiastočne Matta a Perrina), ale to čitateľa nevytrhne z deja kvôli ich nízkemu veku a malými skúsenosťami s veľkým svetom.

Aj keď sa mi veľmi páčila už jednotka, až druhý diel zo mňa urobil skutočného fanúšika série. A to kvôli  tomu, že Jordan začína ťahať z klobúka jeden sexy nápad za druhým a zapĺňa nimi svoj mytologický howardovský fantasy svet. Vo „Velkom hledání“ máme česť s národom Saenčanov, ktorí sú potomkami členov výpravy bájneho kráľa Artuša Jastrabieho krídla za Arythský oceán. Jedná sa o zhmotnenú povesť z dávnych čias, ktorej nechce nikto veriť. Netušilo sa, že vôbec prežili a odrazu sa vracajú na rodný kontinent v podobe apokalypsy v predvečer konca sveta. Saenčania sú takmer všemocní, nevyspytateľní a tajomní. Jordan stvoril nepriateľov snov a jednu z mojich najobľúbenejších frakcií.

Obálka prvého českého vydania

„Velké Hledání“ ponúka taktiež väčší vnor do sveta Aes Sedai, pretože sa vďaka Al’Thorovým spoločníčkam Nyneive, Egwain a Elain dostávame do ich centrály v Tar Valone. Jordan si dal záležať na komplexnom vykreslení čarodejníckej spoločnosti. Dôjde na veľké množstvo politikárčenia a treníc vo vnútri rádu na pozadí iniciácie mladých talentovaných čarodejníc. Mimochodom, mágia vo svete Kola času slabne a sila Tar Valonu preto upadá. Ale naše baby sú samozrejme najnadanejšie v celom chotári a zvládajú pracovať s mágiou ako nikto dlho pred nimi. Síce je to trocha klišé, ale zapadá do obrazu sveta, v ktorom sa tesne pred jeho predpokladaným koncom odrazu objavujú mesiáši, dávno stratené armády a artefakty z veku povestí.

Pokračovanie Kola času servíruje hladným fanúšikom fantasy veľmi chutný druh chod, ktorý tvorí prepracovaný svet s atraktívnou mytológiou, švárni hrdinovia a rúče devy, zaujímavo vykreslená mágia a osudový súboj dobra so zlom. Román vyvrcholí v monumentálnom finále a posledné kapitoly človek doslova hltá. Ja som veru rovno siahol po treťom diele. Až tak na mňa „Velké hledání“ zapôsobilo.

Zdroj obrázkov: databaze knih; scifik.cz

Robert Jordan Velké hledání