Recenzia: Aký je prvý diel epickej fantasy ságy Kolo Času?

Zbožňujem mnohodielne fantasy ságy plné mečov, mágie a udatných hrdinov. Presne takým je pätnásťdielny cyklus Kolo času od Roberta Jordana. Čo nám o sérii naznačí prvý diel Oko Světa?

Svet je v riti a niekto ho musí zachrániť. Máme tu mladíka Randa Al´Thora s tajomným pôvodom, ktorý môže byť podľa proroctva vykupiteľom sveta v boji proti prastarému zlu. Žije v zaprdenej dedine na okraji známeho sveta, podobne ako Frodo. Záporák Ba’alzamon sa prebudí z dlhodobej hybernácie a pošle trollokov, potvory zošité z rôznych zvierat, aby zabili všetkých troch možných budúcich spasiteľov. Zhodou náhod sú to Randovi kamaráti Matt Cauthon a Perrin Aybara. Zachráni ich čarodejnica z rádu Aes Seadi Moirain s jej strážcom Lanom. Začne besný útek pred prenasledovateľmi. Uteká sa naprieč kontinentom, zoznamujeme sa s ďalšími postavami ako napríklad s ogierským intelektuálom Loialom. Nakoniec sa partia hrdinov postaví zlu tesne pred jeho bránami v prvej veľkej bitky.

Človek nemusí mať veľa načítaného fantasy, aby videl podobnosť medzi štruktúrou príbehu Pána Prsteňov a Oka Světa. Robert Jordan ani nepopieral inšpiráciu, ale pozorný čitateľ začne už od prvého dielu vidieť rozdiely v prístupe. Kým Tolkien bol veľký milovník severskej a staroanglickej mytológie a jazyka, Jordan sa našiel skôr v New Age či východnej mystike. Dôležitý je výklad snov a hlavne Rand zažína často niečo na spôsob astrálneho cestovania. Ďalej sa objavujú kvázi budhistické koncepty. Verí sa v existenciu transcendentného „Kola času“, ktoré sa otáča a tým tká vzor (niečo ako osud sveta), ktorý ovplyvňuje životy ľudí. Ale je náročné ho vidieť v celku, to dokážu len ľudia schopní pracovať so Zdrojom (mágiou). Hlavne čarodejnice zo seba čas od času vypustia ezomúdro ako zo ženského časopisu.

Apropo, mágia. Základný to stavebný kameň každej fantasy ságy. Aj v jej chápaní je Jordan odlišný. Vo svete Randa Al’Thora mágiu ovládajú len ženy, pretože mužská strany „sily“ bola znečistená temnotou počas Rozbitia sveta, keď dostalo zlo naposledy vo veľkom na prdel). Jej používanie u mužov čarodejníkov vedie k šialenstvu. Blbé. A hádajte, kto dostal list z Rokfortu? Ženský magický rád Aes Sedai (ktorý pripomína viac politickú lobby) sa snaží chrániť magicky nadaného Randa a využiť ho pre svoje zatiaľ neodhalené zámery. V prvej knihe sa zoznámime bližšie len s jednou Aes Sesai, a to Moirain, objaviteľkou Randa. Tá pôsobí viac ako zlostná feministka než ňuňuňu múdry deduško Gandalf.

Ako už môže vyplývať z predchádzajúcich riadkov, ženy hrajú v Kole času dôležitú úlohu. Nie sú to panny, ktoré čakajú na Aragornov, ale výrazné a dominantné postavy. A tým nemyslím len Moirain, ale aj ďalšie členky výpravy vedmu Nyneivu či Randovu kamarátku Egwain. Aj keď Nyneiva niekedy pôsobí viac ako emóciami ovládaná pubertiačka než uznávaná dedinská čarodejnica. Dobre vykreslené sú aj postavy Matta a hlavne Perrina. V priebehu knihy Jordan začne naznačovať, že aj ich osudy a rozhodnutia sú mimoriadne dôležité pre svet Kola času, čo sa naplno ukáže už v druhom diele „Velké hledání“.

Jedinou výhradou môže byť len pomalý rozbeh knihy, založený na podrobnom vykresľovaní atmosféry, pestrého fantasy sveta a tucta postáv a frakcií. Mne to sadlo, pretože viem oceniť knihy, ktoré sa pokúšajú o komplexnosť. Iný čitateľ sa môže začať z rovnakých dôvodov z Kola času nudiť (čo sa stalo mojej žene), prípadne sa v nej stratí. Na druhú stranu má Kolo času niečo do seba, takú tú auru niečoho výnimočného. Podvedome človek cíti, že toto ešte bude bomba a Oko světa je len úvod veľkého eposu.

Robert Jordan Kolo času 1 - Oko světa