Recenze: Nechte se, jako já, vtáhnout do starého světa s Willem, učněm hraničáře!

Hraničářův učeň je obecně známá fantasy Johna Flanaga. Celá sága má šestnáct dílů, poslední vyšel v češtině dle Databáze knih v roce 2021. Což je, posuďte sami, celkem dlouhé povídání, když Rozvaliny Gorlanu, o kterých se dnes rozepíšu, vyšly česky v roce 2008.

John Flanagan je starý Australan. Je ve věku, kdy už vypráví příběhy svým vnoučatům. S Willem a Haltem, hlavními postavami Rozvalin Gorlanu (a dalších mnoha dílů pokračování) začal, aby přiměl ke čtení svého syna. Já po audioknize sáhla z podobného důvodu. Na Facebooku ve skupině čtoucích matek je Hraničářův učeň dlouhodobě doporučován pro startující puberťáky. A já bych chtěla, aby moje dítě jednou kouzlo fantasy příběhů objevilo.

Druhým důvodem, proč jsem zvolila k poslechu právě audioknihu Rozvaliny Gorlanu, byl fakt, že jde o sérii, kterou Audiotéka nabízí v rámci Audiotéka klubu – tedy zaplatíte si měsíční členství a zrovna sérii Hraničářův učeň máte v rámci předplatného za hubičku. A přátelé, to byl rozhodující faktor – audioknihy celé ságy namluvil Matouš Ruml a ve spojení s dobrým příběhem člověk neodolá.

Neznáte-li Willův příběh, čeká vás svět podobný například tomu Eragonovu nebo Frodovu. Starodávný čas, kdy se bojovalo meči, střílelo se z luků, jezdilo se na koni a žilo na hradech a zámcích. Kdy čest a pravda byly nosnými hodnotami. Will je dospívající kluk, sirotek. Vyrůstal spolu s dalšími čtyřmi dětmi jako chráněnec barona a právě v patnácti letech si měl vybrat obor, jakému se bude po zbytek života věnovat. Moc si přál být bojovníkem, vojákem a rytířem. Bohužel je to malý, šlachovitý kluk. Za svého učně si jej vybral hraničář Halt. Proč a jaké k tomu měl důvody – vše se dozvíte v průběhu děje. Pod dozorem Halta se Will učí hraničářským dovednostem. Jeho bývalý spolubydlící Horác se naopak učí v bojové škole. Oba kluky nám vypravěč čas od času spojí, aby byl příběh bohatší a postavy dostávaly další a další rozměr. Jako posluchač jsem tedy Rumla poslouchala, ať mi vyprávěl o hraničářských koních nebo výcviku s mečem. Ke konci poslechu však příběh nabere na veliké dynamice a už jen s Willem, Haltem a dalšími dospěláky stojíme čelem ke smrti.

Možná budete ke konci rozmrzelí jako já, že příběh končí. A jako Horác svou frustraci obrátíte v něco, co máte rádi – v kritiku samotné knihy a příběhu. Přátelé, každé dílo má své mouchy. Některá je mají větší, jiná menší. Hraničářův učeň patří mezi ty s velkou nesrovnalostí, třeba právě na konci. Ale také se řadí ke knihám, za které bychom měli být svým způsobem vděčni, protože obohacují náš svět krásnou fantazií. Podle mého by ona nesrovnalost, jak “chyby” nazývám mnohem raději, mohla spíše vést k tomu, aby člověk přemýšel, proč tam byla. Aby děti kladly otázky, ptaly se a nebo chtěly číst příběh dál, zda bude vysvětleno, proč Will a ne nikdo jiný. Takže ano, drbky v příběhu jsem registrovala, ale bylo mi to jedno. Gradace napětí a zajímavosti kolem postav mi natolik stačily, abych si příběh zamilovala, že nesrovnalosti Rozvalin Gorlanu autorovi automaticky odpouštím.

Audioknihu Rozvaliny Gorlanu v přednesu Matouše Rumla doprovodila, dle mého názoru, dobová muzika. Mistr zvuku Jan Kacian spolu s režisérem Jakubem Taberym odvedli mistrovské dílo. Hudební doprovod jen umocňoval kouzlo okamžiku, kdy zazněl. Samozřejmě na tom nese svůj díl úspěchu i Flanagan, který kapitoly končil tak, aby si posluchač sotva oddechl. Ruml byl navíc natolik strhující vypravěč, že celkově jde opravdu o velkolepé dílo. A pozor! Hudba a přednes dokonce zaujaly mého roztěkaného pětiletého syna – nevydržela jsem bez své drogy a příběh jsem poslouchala i v autě, když jsem jezdila se synem do školky a domů. Syn, který běžně sáhne po mobilu nebo spí, se zaujetím poslouchal a kladl mi otázky. Což v případě našeho poloautistického zázraku (diagnóza od doktorů, syn má vývojovou dysfázii s prvky autismu a hyperaktivity) je neskutečný zázrak. Aby naše dítě zaujalo něco pouze na bázi sluchových vjemů, musí to být opravdu bomba. A Hraničářův učeň 1 – Rozvaliny Gorlanu v přednesu Matouše Rumla rozhodně bomba je

Zdroje obrázků: Databáze knih, Audiotéka

John Flanagan Hraničářův učeň: Rozvaliny Gorlanu