Recenze: Bude Bounty o spravedlnosti nebo o penězích?

Jednoho krásného dne se probudíte a všechny vaše zločiny budou jednoduše dohledatelné skrze vaše jméno. Všechny informace o vás – telefonní číslo, mail, adresa, adresa do práce, jména rodičů,… – budou volně k dispozici komukoliv, kdo se rozhodne vás zabít. Proč by vás chtěl někdo zabít? Jednak kvůli odměně, která může být i 500 000 dolarů. A pak taky třeba kvůli tomu, že jste špatný člověk, co podvedl hodně rodin, někoho nedbalostí zabil, stalkoval dívky v parku, znásilňoval děti…

Když je zákon bezmocný a nedokáže už zastavit finanční kriminalitu, zkorumpované politiky a další podvodníky z řad elit, kteří zničili světovou ekonomiku, musí vzít věci do vlastních rukou obyčejní lidé prostřednictvím webové stránky, která vyplatí odměnu každému, kdo někoho z těchto zločinců zlikviduje.

Všichni tak nějak tušíme, že následující světová válka nebude o fyzických zbraních. Budou se mydlit jedničky a nuly v online světě. A jistě jsme se všichni setkali s tím, že někdo zlý nebyl potrestán, protože je mocný a vlivný (třeba náš současný premiér, že). Když spojíte tyto dvě skutečnosti dohromady, nebude to sice na světovou válku ale na celosvětový problém minimálně. Jenže co s tím, když by šlo o fakt hodně dobrého hackera, který by v klidu obešel NSA, FBI a jim podobné kapacity v oblasti kybernetiky? Zdá se vám to jako sci fi? Tak si klidně přečtěte dodatek k příběhu v závěru knihy. Myslím, že budete nemile překvapeni, co všechno je dnes možné. Příběh odehrávající se na stránkách knihy pak bude jako noční můra!

Hodnotit Bounty je složité. Čekala jsem, že půjde o román ve stylu velikána Crichtona (ten, co napsal Jurský park). No, ne tak úplně. Ačkoliv mně, laikovi, přišlo, že Byrnes měl IT problematiku nastudovanou dost dobře, charaktery postav nechal ležet ladem. Aby to ale nebylo jen o technické stránce problému, že vás může kdokoliv kdykoliv zabít, autor nám nechal zhruba pět agentů FBI, kteří nás příběhem provázeli. Čas od času se vyskytly i další osoby, ne vždy agenti, ale třeba hackeři nebo postavy potřebné pro posunutí nejzmiňovanějšího agenta Romana Novaka. U něj nám dokonce Byrnes nastínil důvod, proč je u FBI, kdo jsou jeho rodiče, že má osobní život a dokonce má i city… Ale to je k postavám víceméně všechno.

Děj se nejenže točí kolem online stránky, která přemosťuje darknet do normálního světa, ale taky kolem toho, jak analyticky agenti tento problém řeší. Více než myšlenky nebo city v knize najdete emaily, porady, hovory a sledování stop z kanceláře. Každá větší kapitola je od ostatních oddělena nejspíše twitterovou zprávou o aktuálních událostech (nejsem si úplně jistá, neboť Twitter nemám). Čtyři hlavní části knihy jsou uvedeny anonymním rozhovorem “online bohů”, kteří jsou v koncích.

Pokud byste čekali akci nebo nějaké násilné podrobnosti, dostanete je, ale velice málo. V tomto případě půjde vždy o vedlejší efekt onoho online problému. Co jsem ale já osobně hodně ocenila bylo, že jsem až do poslední části knihy opravdu nevěděla, zda za tím vším stojí touha po spravedlnosti (protože Bounty4Justice opravdu cílí na nejzákladnější pudy lidí) nebo půjde o mega podvod, kde jde jen a jen o peníze… No a pak mě rozsekal dodatek k příběhu. Takže pokud rádi alespoň maličko přemýšlíte, nebo znáte nějakého programátora, který čte beletrii – kupte mu Bounty od Michaela Byrnese. Myslím, že půjde o povedený dárek.

Michael Byrnes Bounty