Recenze: Bolest – Čajík, křeslo, deku a vzhůru do zimní Itálie na operu!

Máte rádi kvalitní detektivní práci? Chcete si odpočinout od honu za nejvíc krvavějším či brutálnějším krimi příběhem? Nebo jen hledáte vhodný dárek pro starší ročníky ujíždějící na Christie? Tak tohle je přesně pro vás!

Ačkoliv se první část série příběhů s komisařem Ricciardim odehrává v dávnějších dobách nacistického režimu a ještě k tomu v Itálii, nečtěte knihu čistě pro zájem o dobu či stát. Jde o markantní prvek detektivky, ale především um autora de Giovanniho bude volat po pozornosti. Opera, krásně vyobrazená, zabere více místa vaší mysli než to, že mrtvola byla oblíbencem duceho nebo že Itálie má do nám známé Itálie díky zimnímu období sakra daleko.

Komisař s rozumem a ctí pro spravedlnost. Logické uvažování, které jen mírně kazí ona schopnost vidět mrtvé. Sarkasmus působící jako arogance. Místo činu s omezenými možnostmi jak místa tak potenciálních vrahů. To jsou nosné atributy detektivky! Při čtení knihy si budete lebedit, budete se usmívat a budete aktivně odpočívat. Budete přemýšlet, budete mít možná chuť na operu nebo si jen představíte, jaký by asi byl sex s komisařem … A budete se taky trochu nudit. I když jde o překrásné dílo plné zajímavých informací zapojujících mozek, je to táááák pomalé … Neustálé omílání operních pojmů (jasně, jde o vraždu v opeře, asi by tam o opeře mělo být hodně co číst …), zmiňování tu či tamté mrtvoly (občas dost nechutné)… Patří to k tomu, ne že ne. Je to na aktivní relax super, ale akce je nahrazena krystalickou inteligencí, oddaností a láskou jako od Jane Austen … Otázka je, zda i to není spíše velikým kladem než záporem celého díla. Možným matoucím prvkem se spíše stanou jména postav. Na italštinu není asi každý zvyklý a jména jsou si podobná.

Kdyby se kniha jmenovala jinak než Bolest, mohli byste si při čtení v šalině nebo parku připadat jako high society. Bolest s italským jménem autora působí lehce … ehm … zprofanovaně a snižuje šanci zaujmout. Při čtení anotace se možná ušklíbnete. Komisař, co vidí mrtvé a ti na něj mluví? Autor je ale hodně šikovný a zapojil nápad se schopností hlavního hrdiny do příběhu tak, že oči protočíte minimálně. Stále to bude více uvěřitelné než drtivá většina severských krimi.

Zdroj obrázku: Nakladatelství Epocha

Maurizio de Giovanni Bolest/Il senso del dolore - L'inverno del commissario Ricciardi