Recenze: Hrob mé sestry – Neurazí, extra nepotěší, 100% si u čtení oddechnete.

Dle přebalu knihy Hrob mé sestry má jít o thriller. No, tak to vůbec. Jde o další knihu, která se řadí k jakémusi novému či rozšiřujícímu se hitu romantických detektivek. Anebo jen stárnu či mi od kojení měkne mozek.

Ať tak či tak, kniha je velice poutavě napsána. Je to spíše moderní typ publikace, kdy je dle mého používáno příliš opakování jednotlivých drobností, aby si je i jednodušší čtenář zapamatoval. Rovněž popis procesu ze soudní síně je spíše s nádechem seriálu (inspirace oblíbenými americkými FBI a CIA). Pokud nemáte rádi američtinu, po knize nesahejte! Jde o klasickou americkou knihu pro evropské čtenáře, pro hltače textu, kteří potřebují něco lehčího na dovolenou. Ale i v tom lehčím čtení potřebují prvky svého oblíbeného žánru. Kniha je díky jednoduchosti opravdu čtivá a i lehce hluchá místa nenudí. Rovněž zakomponování osobní roviny obhájce a detektiva/pozůstalé je efektivní. Neruší, hezky to doplňuje a zuvěřitelňuje celý proces. Vidíte, i já mám změklý mozek americkými seriály! Bohužel díky tomu faaaakt nejde o thriller. Celá ta rovina knihu degraduje snad až na úroveň klasického románu s detektivní zápletkou.

Veliké plus dávám autorovi za to, že si pohrál s detaily. Nekomplikoval již komplikované, nesnažil se o extrémní wow efekt. Nedělal z postav superhrdiny. Pokud použil v opojném závěru nějakou vlastnost toho či onoho účastníka procesu, vždy to postavil na základech několikrát v knize zmíněných. Děj byl ucelený, časové skoky do minulosti byly odlišené kurzívou a vysvětlovaly to, co by v přítomném čase bylo akorát vatovité a nudné. Tato forma poskytla příběhu jakoby druhý pohled a to ji oživilo.

Veliké mínus dávám autorovi za plytkost. Autor si krásně připravil půdu pro veliké finále. Dokonce ani nedělal žádné plottwisty, situaci nijak srdceryvně nešpinil. Celou dobu předkládal jasná fakta. Jasně, bylo znát, kde co smrdí a kdo má kde hnůj. Ovšem ten konec… Mohl z toho být trhák, kdyby si právě na konci pohrál s detaily. Popsal situaci, více se věnoval flashbacku jednotlivých postav. A to píšu i přes to, že konečné překvapení autor opravdu dost dobře načasoval a vyhnul se stereotypům! Nejenže by to pak opravdu byl thriller s cicmáním, lidi by si po tom mohli strhat ruce. Dugoni měl našlápnuto na nechutnosti hodné Keplera či Nesba!

Myslím si ale, že tuto knihu bych měla hodnotit více pozitivně než negativně. Je to krásný a čtivý příběh, oddechový. Publikace působí objemně, ale ve skutečnosti je tak na jeden večer, maximálně dva (pokud nemáte ročního kaziče čtení). Zaujala mne natolik, že na posledních pár kapitol jsem si ji sehnala v epodobě, abych ji mohla dočíst v noci (kdy musí být tma kvůli synovi). Ačkoliv úplné finále, které autor zvolil, mi extra nesedělo, nebylo špatné. Dokonce bylo voleno docela příhodně a mělo by uspokojit všechny druhy lidí, kteří budou víceméně spokojeni s obsahem knihy před posledními stranami.

Zdroj obrázků: pixabay.com, Databázeknih.cz

Robert Dugoni Hrob mé sestry