Recenzia: Jánošík a jeho družina ako ju nepoznáte

Približne pred rokom zaujala obidva brehy Moravy nová variácia na jánošíkovský mýtus Juraj Jánošík proti Dračiemu rádu. Toto akčné béčko však nie je prvým pokusom o „iné“ prerozprávanie idealizovaného príbehu najznámejšieho slovenského zbojníka, ktorý bohatým bral a chudobným dával. Slovenský autor Dušan Tarageľ, spolu s karikaturistom Jozefom „Danglárom“ Gertlim prišli už v roku 2006 s komiksom Jánošík!: Pravdivý príbeh zbojníka a jeho družiny.

Krátke príbehy, pospájané neskôr do knihy, pôvodne vychádzali čiernobielo na pokračovanie v slovenských novinách Pravda. Čitateľ tak nedostáva ucelený príbeh, ale sériu vtipne vypointovaných parodických mikropoviedok. Tarageľ ani Danglár Jánošíka nešetria a robia si z romantizujúcich predstáv o ňom a o Slovákoch veľkú srandu. Platí, že čím viac viete o Slovensku, tak o to viac si komiks užijete.

Tarageľov Jánošík síce zažíva pomerne klasické zbojnícke dobrodružstvá, ale celé to pôsobí na hlavu obrátene a bizarne. Stal sa z neho akčný hrdina s vybájanými metalovými ozdobami, na hrudi má ale vytetované srdiečko, spí v ružovom pyžamku a nosí sponky so srdiečkami. Zbojníci sú hlúpi, špinaví, furt pijú, spievajú ľudovky a trtkajú povoľné devy. Jeden vyzerá ako aziat, legendárny Hrajnoha zase ako pračlovek aj s kyjom. Slováci nie sú zobrazení ako vznešení divosi, ale ako karikatúra hlúpych dedinčanov, ktorí spievajú ľudovky od rána do večera. Úhlavným nepriateľom Jánošíkovej družiny je pomaďarčený slovenských gróf Réway, ktorý v ôsmych príbehoch vystrieda približne deväť parochní a vo svojej hlúposti a nadutosti sa mu Jánošíka nedarí lapiť. Veľmi vtipnou postavou je Jánošíková milá Anička, ktorá rozhodne nie je vykreslená ako mravná panna. Skôr ako ceckatá a riťatá deva v kroji, ktorej sú prednejšie šperky a zlato než úprimná čistá láska. A veru ani ten Jánošík nie je najmorálnejší, zvodom iných žien odoláva…vlastne neodoláva. Ale keď už to robí s inou, tak pre dobro slovenského národa.

Mojou asi najobľúbenejšou poviedkou bol bizarný „socialistický“ príbeh o tom, ako sa Jánošík zasadil o zlepšenie pracovných podmienok ľudu, ktorý robotoval na panskom od svitu do svitu. Vedeli ste, že keď zemiaky v noci okopávate, tak nerastú? Do styku s Jánošíkom a jeho družinou prišli aj archetypálni hlúpi českí turisti z Prahy Tonda a Čenda, ktorí si okrem krás prírody užili aj tú pravú slovenskú kultúru a domov sa vrátili s holými zadkami a bez suvenírov.

Ku knižne sa oplatí vracať predovšetkým kvôli brilantnej Danglárovej kresbe. Dlhé roky sa živí ako karikaturista, a preto sú jeho zobrazenia ľudí v komikse plné neskutočne vtipných detailov. Napríklad na trhoch, kde kupuje Jánošík svojej Aničke správny darček, je na jednej košuli supermanovské logo, v ktorom je S nahradená J. Áno, J ako Jánošik! Úplnou lahôdkou sú taktiež výrazy prostého ľudu, keď z jedného lupu zbojníci privezú do dreveníc ukradnuté zrkadlá so zlatými rámami. A takto by sa dalo ísť donekonečna. Škoda, že Gertli nerobí viacej komiksov!

Jánošík!: Pravdivá príbeh zbojníka a jeho družina je stručný, úderný a komiks, ktorý vydarene paroduje jeden národný mýtus. Dovolil by som si dokonca tvrdiť, že čo do hĺbky ide so svojím humorom ešte viac k mystickej podstate než parorokový Jánošík proti Dračiemu rádu. Príjemná jednohubka.

Dušan Tarageľ, Jozef Danglár Gertli Jánošík!: Pravdivý príbeh zbojníka a jeho družiny