Recenzia: Čo spája Thalove vraždy spod Zobora so severskými kriminálkami?

Vlnu severských kriminálok si všimol asi každý slovenský a český čitateľ, ktorý nežil posledných desať rokov v iglu niekde za polárnym kruhom. A ešte aj tam by si miestni Eskimáci medzi sebou požičiavali Nesba. Detektívka sa odjakživa tešila veľkej popularite aj na Slovensku a symbolom nového vetra v slovenských kriminálnych románoch sa okrem Dominika Dána, Juraja Červenáka, Martina Hatalu stáva v posledných rokoch aj Juraj Thal.

Jeho druhý román s mierne gýčovým, ale vystihujúcim názvom Nenávisť sa odohráva v Nitre a hlavným hrdinom je miestny vyšetrovateľ Leo Legen. Tomu sa do rúk dostane veľmi nešťastný prípad sériových vrážd nitrianskych akademikov, v ktorom sa to len tak hemží okultnými symbolmi a odkazmi na nacistickú minulosť. Leo napne svoje kriminalistické bicepsy a prípad aj napriek všetkým nepriaznivým okolnostiam úspešne vyrieši.

Pri detektívkach je zásadné, aby autor ponúkol čitateľovi sympatického hrdinu a zaujímavý kriminálny prípad, ktorý človek neprekukne na dvadsiatej strane. To sa hodí nanajvýš pri výplachových seriáloch ako Odpadlík či Walker Texas Ranger. Thal sa ukazuje ako talentovaný spisovateľ a jeho knihu by som prirovnal k chutným jednohubkám z firemného vianočného večierka. Zaujme na už od prvého hltu a potom ich do seba sypeš, až kým ich nepožeriete všetky s kolegami z týmu.

Leo Legen predstavuje prototyp severského noirového detektíva so špecifickou slovenskou prímesou. Veľa fajčí a tu a tam si vypije ako správny Slovák. Nepôsobí ako depresívny génius v duchu Harryho Holea. Má normálnu rodinu a odvrávajúcu manželku. Jeho hlavnou zbraňou je zdravý sedliacky rozum. Definuje ho podobne ako jeho severských kolegov húževnatosť a priam posadnosť vyšetrovaním. Legen ale nie je žiaden religionista, takže ako náhle sa pri mrtvolkách začnú objavovať posvätné symboly, má problém s prípadom pohnúť. Na knihe mi prišiel zaujímavý práve kontrast medzi svetom preduchovnených akademikov a praktických policajtov. Tí sa pomerne logicky vo svojej bežnej praxi nestretávajú s okultnými nacistami a mágiou živlov, ale skôr s drobnými krádežami a vlámačkami.

Samotný prípad sa mi páčil, pretože ma fascinujú konšpiračné nacisticko-ezoterické zápletky. Drobné výhrady by sa našli k záveru knihy a k jej pointe. Rozuzlenie románu mi prišlo v zásade adekvátne, ale pôsobilo na mňa trocha komiksovo prepálene. Akcia, výstrely, dramatické priznanie, vrtulník. Motivácia vraha sa mi videla ešte relatívne realistická. Ale na druhú stranu má človek problém uveriť, že tento vrah zosnoval takýto diabolský plán.

Ak hľadáte kvalitnú slovenskú detektívku, román Nenávisť je pre vás. Ponúka príjemného hlavného hrdinu, zaujímavý prípad a slovenské reálie. Nečakajte nič prevratné, ani prehnane originálne a za odmenu si užijete fajnu knihu. Správny horský dovolenkový román.

Juraj Thal Nenávisť