Recenze: Pojďme smilnit s Andělem v podsvětí!

Miluju Červenáka! Rozhodně tedy nepovažujte následující recenzi za zvlášť objektivní. Nedokážu totiž posoudit, zda je Juraj fakt génius nebo pro lásku k jeho autorské postavě nevidím nic než luxusní detektivku z dob Rudolfa Habsburského jako krále našich končin.

Dalším přiznáním budiž, že jsem nečetla všechny příběhy ústřední trojky Stein, Jaroš a Barbarič. Knihy totiž dostávám k narozeninám a Vánocům od manžela, sama si je nekupuji. A žel bohu jsem Červenáka objevila až ve svém pozdějším věku… Nu, konec vaty, pojďme na sedmý příběh detektivního tria – Anděl v podsvětí.

Tentokrát se podíváme do Plzně, kam se schoval samotný Rudolf a celý jeho císařský doprovod. V Praze hubil lidi mor a tak si smetánka řekla, že v čistě křesťanské Plzni budou lépe chráněni. S mým výše zmíněným přiznáním souvisí fakt, že jsem neznala některé události, které formovaly naše hrdiny a proč například Jaroš není kaprál ale nově seržant. A proč zpočátku není po zasnoubeném Barbaričovi ani vidu ani slechu…Netrápilo mne to ale dlouho. Červenák je mistrem slova a i když se věnuje popisu podzemní chodby nebo šenku, vlhnu napětím, co se stane dál. Volba mých slov je záměrná, neboť v sedmém pokračování nám pro hrdiny autor nachystal sexem nabité tajemství. Myslím si, že i méně znalý čtenář odhalí, jakými událostmi či kolegy se Červenák nechal letmo inspirovat. Při zasazení scény do českých poměrů nabývá smilnění nových rozměrů – člověk si řekne, jak neskutečné to muselo být…

Tímto oslím můstkem bych chtěla vyzdvihnout drobnůstky, které dělají sérii se Steinem a klukama tak obohacují. Tu se zmíní dobová praktika, tu se objeví historický poznatek a zanedlouho si Jaroš vybavuje, jak se jej otcovsky snažil Stein vzdělat ohledně erbu s chrticí. I když pro mně je každé čtení Červenáka zpočátku těžkopádné, než se s knihou rytmicky sladíme, před vyvrcholením ji nechci pustit z ruky. Anděl v podsvětí nebyl jiný. Jistou roli hrála zmíněná neznalost historie hrdinů, kteří se díl od dílu osobnostně (psychicky i fyzicky) vyvíjejí. Dalším počátečním kazičem nálady byly církevní obstrukce v podobě Steina. Přátelé, mne rytíř baví, mám ho ráda, ale jak já nesnáším, jak na téměř všechny problémy tahá modlení! A v zápětí Jaroše, na to se, zatím, nic nezměnilo. I když toho mučeníčka bylo tentokrát fakt málo, no. Mnohem více prostoru dostaly obscénní scény se smilstvem (jo, to slovo mne baví) a administrativní blbosti ohledně výslechů u rady města a císaře.

Anděl v podsvětí mne k extázi přivedl hned několikrát. I když tentokrát spíše bohatým slovníkem plným historických reálií. I tak jsem si čtení užila a neřešila jsem, jaké mají kdy kluci štěstí. Ani jsem nepočítala, kolikrát na poslední chvíli zasáhl Maxmilián Habsburský, aby nenastala katastrofa. Uvidíme, kterou z knih mi manžel nadělí příště a čím mě příběh (ne)udělá.

Série tria Stein, Barbarič a Jaroš (recenze géniovi píší Jana a Michal):

1. Mrtvý na Pekleném vrchu – Jana
  2. Krev prvorozených – Jana