Recenze: Kdo bude Ďábel v zrcadle, když se vše točí kolem biskupa?

Stýská se mi po mučících praktikách z Pekelného vrchu. Ale co nadělám, když Červenák Steina, Barbariče a mého oblíbence Jaroše odvelel do Vídně za biskupem Khleslem a Habsburkem, aby našli Ďábla v zrcadle.

Ďábel v zrcadle nám, na rozdíl od předešlých dílů, nepřináší tolik krvavých podrobností jako spíše politických machinací okolo katolické církve a víře. Ve velké míře je dílo zaměřeno na luterány. Pokud jste znalí, víte, že Barbarič je luterán – takže se nám k intrikám přidává i svědomí, za co kdo bojuje. Víme totiž, že Stein je katolík jak řemen, neustále se modlí a dal by se považovat za chodící desatero. No, až na to, že to je voják – nikdo není dokonalý, což?

Jako doposud každý Červenákův příběh i Ďábel v zrcadle tak trochu staví na pověsti. Tentokrát o Podzemním zámku. Aby mohl historii protkat se současností popsanou v knize (dobou Rudolfa II. a jeho bratra Matyáše ještě mimo trůn), doplnil celý výjev o bandu špiónů “vedenou” kontroverzní baronkou, která v závěru knihy zasadí do nejedné hlavy stín pochybností. Upřímně se mi na čtvrtý díl série píše recenze hodně zle. Nešlo o špatný příběh, přestože mi zpočátku opět trvalo se začíst. Při druhém čtení jsem ani nenašla výrazné chyby, že by si autor nedával pozor na drobnosti. Jen mi přišel celý Ďábel v zrcadle moderně plytký. Jaroš věčně slídil a nespal. Byl pasován do jakési role superhrdiny strážícího Steina. Mám to na něm ráda, ale tentokrát byl moc času mimo hlavní dění kolem Steina. Samozřejmě tím došlo k luxusní změně a promísení rolí a pohledů na případ – Červenák nejede v jednom konceptu, obměňuje jej, a proto jej i jeho postavy tolik miluji.

Ale nevyhnul se tím mnou zmíněné plytkosti. Nezapomínejte, že jde o můj vjem! Někomu se naopak bude určitě líbit, že se málo střílelo a spíše se šlo po stopách a věrohodných (či méně uvěřitelných). Ale podle mne to tak je vždy, když se do řešení čehokoliv vloží papaláši a ještě k tomu ti církevní. Nic se neřekne na rovinu, stále se hádá – věříme mu, protože je autorita, nebo proto, že všichni proti němu svědčící jsou bezvýznamní či mrtví? Nejspíš to bude ten závěr, který mne rozmrzel stejně jako Barbariče, a budu se muset pustit do dalšího dobrodružství, abych nalákala i další lidi ke čtení historických detektivek se špetkou násilí Juraje Červenáka.

Série tria Stein, Barbarič a Jaroš (recenze géniovi píší Jana a Michal):

1. Mrtvý na Pekleném vrchu – Jana
  2. Krev prvorozených – Jana