Recenze: Incal – Dveře fantazie doširoka otevřené

Všechno, co jste kdy od sci-fi komiksu chtěli, ale netroufli jste si o to říct. Incal je monument, který nejen že vypočítává a s neskutečnou výtvarnou nápaditostí zachycuje snad všechny myslitelné motivy science fiction od androidů až po zkázu světa, ale navíc přidává velikou porci poezie, humoru a mystiky. Do technicistní a složité galaktické budoucnosti je zasazen příběh bezvýznamného detektiva Johna Difoola, jenž se stane groteskně nepatřičným „vyvoleným“ nositelem a mluvčím magického předmětu, Incalu, který jediný může zachránit vesmír před útokem Temnoty.

Toliko anotace na přebalu, kterou jsem si výjimečně dovolil obšlehnout, protože je opravdu nesmírně těžké shrnout Incal do několika vět a neztratit se. Ale popořádku. Letošní předávání Oscarů poměrně jednoznačně ovládl jeden film, možná jste si ani nevšimli, neboť celý ceremoniál a oslava kinematografie byla hloupě zastíněna určitou fackou, obrazně to byla facka samotným Oscarům, nicméně sledovanost to jistě zvedlo. Tím zmíněným filmem byla Duna, která vyhrála šest zlatých sošek, i když v převážně technických kategoriích. Duna, sci-fi pojem skloňovaný horem dolem, příběh, z něhož si vzal inspiraci George Lucas při tvoření Star Wars, epická space opera na pouštní planetě Arrakis autora Franka Herberta. V 80. letech ji zfilmoval David Lynch a dodnes ji považuje za svůj filmařský omyl, ačkoliv se těší téměř kultovnímu statusu. A proč o Duně mluvím? Protože nebýt Duny, nebyl by Incal.

Ještě jednou odskočím, ale už ne tak daleko. Alejandro Jodorowsky, filmař, spisovatel, herec, filosof, dramatik, autor duchovní nauky zvané psychomagie. Opravdu velmi zajímavá postava a je mi teď skoro stydno, že o něm na Knižní díře nemáme žádný článek, protože zrovna on by si ho jistě zasloužil. Letos oslavil 93 let a jeho dílo je vskutku obsáhlé. My se zastavíme právě u Incalu, který Jodorowsky napsal, a jeho přítel, neméně známý ilustrátor Moebius, mu vtiskl vizuální podobu. Takže proč ta Duna na začátku, ptáte se? Jodorowsky toužil Dunu natočit, zamiloval se do příběhu Paula Atreida, ale filmové studio dalo přednost Lynchovi, a tak se Alejandro rozhodl napsat si vlastní Dunu.

Incal je příběhem naprosté nuly, detektiva třídy R., Johna Difoola, který se náhodou dostane k nejmocnějšímu artefaktu ve vesmíru, k titulnímu Incalu. Od toho okamžiku začne zběsilá jízda za záchranu všech a všeho a jak slibuje anotace, je tady opravdu na co si jen vzpomenete, a po čem ve skrytu duše toužíte. Humor, láska, roboti, fanatičtí kněží, osudovost, mystika, mimozemšťané, cestování po planetách, šílenství, potoky krve, prezident měnící se na tank… nechtějte po mně vyjmenovat všechno. Ano, Incal v podstatě vykrádá snad každé existující sci-fi, ale dělá to ďábelsky dobře, a navíc přidává hromadu svého… kouzla. A slovo kouzlo je tady opravdu na místě, protože Jodorowsky je duší mystik, podobně jako Alan Moore, takže obrazy stránek jsou k prasknutí vyplněny symbolikou. Vězte, že nudit se nebudete. V komiksu není hluché místo, od první do poslední strany příběh ne jede, ale doslova zběsile žene kupředu. Kdykoliv se zdá, že mají hrdinové chvíli klidu, něco bouchne, nebo se objeví nové, mnohem větší nebezpečí a nenechá vydechnou je, ani vás.

V průběhu čtení budete zřejmě překvapeni, co všechno se dá vymyslet a můžete knihu brát jako nahlédnutí do hlavy pana Jodorowskyho a jeho neuvěřitelné fantazie, která se zdá být nekonečná. Líbilo se mi to, Incal je prostě zábavná akční sci-fi jízda ve světě, kde nic není nemožné, plná odkazů, vlastní vesmírné hatmatilky a především plná nádherných kreseb Moebiuse, na které je radost se dívat. Obzvlášť celostránkové výjevy jsou chuťovka, kdy téměř zapomenete na příběh a utápíte se v detailech a jednotlivých drobnostech.

Jistě bych mohl hledat chyby, ale víte co? Já nechci. Místo toho si seženu další dvě pokračování. A pokud budu stále tak nadšený, ještě to doplním dalšími příběhy, které vesmír Incalu rozšiřují, protože Jodorowsky se činil, ostatně jako celý svůj život. Incal je právoplatně považován za jedno z vrcholových děl evropského komiksu. Zapomeňte na superhrdiny v pláštěnkách, na udatné Galy a na myši bojující proti nacistickým kočkám, přečtěte si Incal, pohltí vás stjejně jako Temnota, které chce zaplavit vesmír.

Zdroj obrázků: goodreads.com, amazon.com, idnes.cz

Alejandro Jodorowsky / Moebius Incal