Recenze: Slyšíš mě – minimum textu, maximum výmluvnosti

??

Cácorka už dávno není žádný drobek. Svědčí o tom i fakt, že šla minulý týden k zápisu do první třídy základní školy. Sice má odklad, ale i tak. Proč se tedy u nás doma i nadále objevují knihy pro nejmenší? Protože dětská fantazie nezná hranic? Protože jsem knižní sysel? Protože neodolám barvitým obálkám a originálním nápadům? Odpověděli jste na všechno ano? Výborně!  A v recenzi vám k tomu řeknu ještě něco víc.

Kniha jako malá poetická hádanka. Cítíš vůni trávy? Kůru stromů? Jak chutnají borůvky? Kdo že je to všude kolem? Koho vidíme, cítíme, slyšíme? Přece přírodu: vůni lesního ovoce, šum listí, sametovou trávu… Obrázková kniha o všech zvucích, vůních a pocitech, které vnímáme už od malička. A také o tom, jak můžeme přírodě pomoci, aby zůstala přesně taková, jaká je. Ilustrace ve formě koláže jsou jednoduché a jejich něžné barvy dělají ze čtení i vizuální zážitek. Písmo je zde navržené přímo knize na míru a vytvořil jej pod názvem Ucho typograf a designer Michal Tornyai.

V jednoduchosti je krása, ale bez legrace. Hned na úvod mě zaskočilo, že kniha byla přeložena ze slovenštiny. Proč? Protože mám tento melodický jazyk nesmírně ráda a přijde mi to vlastně úplně na hlavu. Jenže na druhou stranu chápu, že ne každý slovensky rozumí a chce číst sám, natož dětem. Proto to berte spíš jako zajímavost nebo takový nenápadný a tichý výkřik do tmy.

Na první pohled zaujmou nejen barvy, ale i materiál. Kniha není z typicky lesklého papíru. Desky na omak připomínají spíš hrubější a sametovější recyklovaný papír a stejně tak vnitřek. Stránky jsou vhodně ze silnější čtvrtky, aby se malým dětem bez problémů obracely. Musím jednoduše přiznat, že mi Slyšíš mě? učarovala.

Textu obsahuje sice minimálně, ale písmo bylo pro tuto knihu speciálně navrženo. Navíc samotná myšlenka je tak prostá a zároveň krátká, že si žádnou přeplácanost nezaslouží. Ano, barvy jsou ve zvláštních tónech a ani za mák neodpovídají realitě, jenže tohle je vytvořeno pro dětskou fantazii. Nikoli pro duši rýpavého cynika.

Budu stručná: Pestrobarevně zachycený poetický příběh pro děti od jednoho roku přibližuje téma, které máme všude kolem sebe a často nám to ani nedochází. Originálně v nereálných barvách zachycuje reálné podoby přírody. Minimum textu, maximum výmluvnosti. Tomu tady u nás na jihu říkáme pořádný paradox! Jedním slovem – LAHŮDKA a klidně i pro předškoláčky!

Krátká knížečka, krátká recenze. Zda jsem byla stejně úderná jako Ekaterina Trukhan už budete muset posoudit vy. Další mé recenze najdete nejen tady, ale i na blogu.

zdroj obrázků: obchod.portal.cz

Ekaterina Trukhan Slyšíš mě?