Recenze: LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě

V roce 2023 vyšla mimo jiné i knížka o nejznámější hračce světa – o stavebnici Lego. Jelikož naše domácnost je Legem prosycená, což možná ti, co občas kouknete na moje recenze znáte z náhledových či titulních fotek, žlutá knížka o kostičkách by v naší domácnosti neměla chybět. Než jsem se rozhoupala ke koupi, objevila jsem ji v Audiotéce – a bylo jasno. Příběh dánské rodiny a jejich firmy si poslechnu!

Hned po prvních kapitolách jsem byla vděčná, že knihu LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě nečtu ale poslouchám. Jens Andersen, autor knihy, je stejně jako rodina, které se věnuje, Dán. A protože to je germánský stát, mají divná jména s divnou výslovností. Navíc, co si  budeme lhát do kapsy, jde o stoletou historii firmy – kdo by si o tom běžně chtěl číst před spaním? To by se pak mohly vyrojit zklamané příspěvky na “sockách” jako u Alana Rickmana a jeho deníků. LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě je stejně jako “Rickman” spíše pro skalní fanoušky než pro řádové lidi, kteří mají doma jednu dvě stavebnice a ne přes padesát jako u nás…

Příběhu o Legu se v rámci produkce ujala Audiotéka a šikovně zvolila dva interprety – Petra Štěpána a Luboše Ondráčka. Hlasová melodie obou dabérů krásně kopírovala jak emoce Kjelda Kirka Kristiansena, zástupce třetí generace Christiansenů v Legu (od prvního Oleho, který Legu vdechl život, přes GKC, který expandoval), tak detailní pohled do historie rodu prostřednictvím Jense Andersena, autora knihy. Aby šly poznat pasáže, kdy se vyjadřuje Kjeld a kdy “čteme knížku”, je audiokniha rozdělena zvukově tak, že Kjeld jakoby mluví ze záznamu. Vnímám to jako obrovité plus oproti knižní publikaci. To ve mě rozhodně zanechalo poslechový zážitek. Co se týká hudebního doprovodu, nemohu plně posuzovat jeho kvalitu – poslouchala jsem Lego při dlouhých cestách autem a jemné podkresy, když Kjeld mluvil jsem objevila až v posledních pasážích poslechu. Osobně jsem pak byl stržena příběhem natolik, že jsem si až v půlce knihy uvědomila, že hudební doprovod se občas objeví a je hravý – korespondující.

Fyzicky jsem knihu LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě ještě v rukou nedržela. Je tedy dost možné, že jsem díky poslechu byla ochuzena o obrazový materiál. Vadí mi to? Ale vůbec ne! Příběh o zakladateli Lega a jeho potomcích, přičemž teď vládne čtvrtá generace a pátá generace rodiny Christiansenových se na provozu firmy aktivně podílí, jsem si nesmírně užívala. Jak z historického hlediska, kdy Andersen neopomněl válku, ekonomickou krizi, patenty a válku na Ukrajině, tak z hlediska ekonomického. Kolikrát se lidem poštěstí mluvit s lídry předních světových značek? Znát jejich motivaci a skrz interprety Štěpána a Ondráčka ji i cítit? Maličko možná posluchače a čtenáře rozladí skutečnost, že čím blíž jsme roku 2023, tím méně konkrétně vystupují myšlenky leadrů firmy – proč by taky měli odhalovat své nejjemnější strategie firmy?

Kniha LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě není pro každého, jak jsem již zmínila výše. Nejde o žádné pikantní čtení odhalující velké skutečnosti, které by zaujaly většinu populace. Dokonce se v publikaci objevila malá “chybička”, kdy se Bioniclu nedostalo tolik pozornosti, jakou by si zasloužilo, a smetanu tak trochu slízlo Ninjago – ovšem dokáže tohle rozpoznat někdo, kdo Lego nesleduje a nemiluje? Pokud vnímáte Lego jen jako předraženou hračku a zvládnete poslouchat nebo číst historické záznamy, data, fůru jmen a ekonomických či bussines plánů, tak vám knihu k poslechu 100% doporučím. Možná totiž už od první kapitoly pochopíte, že nic není dost dobré, aby to nemohlo být lepší. Lego je o myšlence hry a kvalitních hraček pro děti. A to nese hlavní poselství. Nic jiného není důležitější.

Zdroj obrázku: Audiotéka

Jens Andersen LEGO: Rodinný příběh nejslavnější hračky na světě