Recenze: Úsporná kuchařka plná chuti se jeví lákavě, ale nezapadne v množství podobných publikací?

Při pohledu na obálku mě honí mlsná. Co vás? A protože doma je vyjedeno, ve spíži se nám oběsila myš, lednička prázdná, pojďme si společně zalistovat novou kuchařkou pětice českých autorek od nakladatelství CPRES. Z listování v knize se netloustne a bankovní účet to také nebolí tolik, jako nákup v obchodě při současných otřesných cenách.

Výživné, levné a lahodné recepty podle osobností české gastroscény: Dá se na vaření ušetřit, aniž by to odnesla chuť a nutriční kvalita jídel? Jednoznačně ano! Barbora Charvátová, Markéta Chovancová, Tea Olivová a další známé tváře české gastroscény vám poradí, jak na to. Uvaříte s nimi masové či luštěninové pokrmy, upečete famózní dezerty, upotřebíte zbytky a okořeníte si život exotickými jídly. A to vše tak, že nezruinujete svou peněženku. Vrhněte se do víru pestrých receptů, které jsou plné živin, lahodných chutí a stojí jen pár korun!

Jste-li aktivní na sociálních sítích, zejména na Instagramu, je klidně možné, že na vás příspěvky některé z autorek už někdy vypadly. Chuťové preference jsou, stejně jako v případě knih, velmi individuální. Tím, že je Úsporná kuchařka plná chuti rozdělená mezi pět tvůrkyň, je potencionální záběr okruhu čtenářů  o něco větší, než kdyby šlo o autorku či autora jednotlivce.

1. Ještě, než se dostaneme k samotným receptům, máme na úvod k dispozici krátké povídání/tipy, jak nakupovat s rozmyslem, omezit plýtvání a podobně. Jako první si potom bere slovo Thea Olivová a její pětina knihy má název Královské zbytky. Na rozjezd nesmí chybět autorčin medailonek, který nám přiblíží, o koho jde, jaký má vztah k jídlu a vaření a kde ji můžeme najít. Následuje 9 receptů. Koncept je pro všechny autorky stejný: na levé straně velkoformátová fotografie a na té pravé název pokrmu, seznam surovin, postup a na závěr dokonce výživový tip.

2. část kuchařky nás spolu s Ilonou Bansal nechá letmo nakouknout pod pokličku Indické kuchyně. Její představení je o něco obsáhlejší, recepty barevnější a je to první skupinka, která mě skutečně láká k vyzkoušení. Receptů pro inspiraci je opět 9 – čeká na vás např. zeleninové sabží, banánové lassi, cizrnové curry nebo kuřecí paličky tandoori. Hned se mi sbíhají sliny!

3. sekce udělá velkou radost milovníkům sladkého a pečení! Markéta Chovancová alias Markéta v troubě si pro nás přichystala 9 úžasností, mezi kterými nechybí vláčná mrkvová bábovka, rychlý chléb bez hnětení nebo vděčná bublanina.

4. okruh je zasvěcen Luštěninám. A protože se mohou zdát na přípravu náročné, zvolila Michaela Smolková jako odrazový můstek ještě před samotnými recepty pár tipů nejen k jejich přípravě, ale i ke konzumaci. Potom už nám nic nebrání v objevování devíti zajímavých kousků, které nezahrnují jen čočku nebo cizrnu, ale i mungo fazole, máslové fazole nebo pro mě třeba úplně neznámou čočku belugu.

5. ,nejobsáhlejší, část je věnována masu a pomalému vaření, s čímž nás seznámí Barbora Charvátová. Receptů zde najdeme rovnou 16 a radost udělají zejména milovníkům tradiční české kuchyně a vlastníkům tzv. pomalého hrnce, protože posuďte sami: buřtguláš, sekaná, gulášovka, vepřový jazyk s křenovou omáčkou, hovězí kostky s mrkví nebo hovězí na česneku zní důvěrně známě.

Ač jsou tedy první dojmy celkem nadšené, jídla lákavá, postupy logické a srozumitelné, matný papír kvalitní a rozsah 144 stran dostačující, vnímám Úspornou kuchařku plnou chuti poněkud vlažně. Od něčeho, co avizuje úspory, bych očekávala víc. Je jasné, že vzhledem k neustále se měnícím cenám, nenarazíme na přesné vyčíslení nákladů na ten či ten recept. Nicméně mi schází něco, co by knihu odlišilo od ostatních. Co by jí poskytlo šmrnc a zabránilo obavám z tuctovosti a zapadnutí mezi celou řadou dalších kuchařek.

zdroj obrázku: Albatros Media

Thea Olivová, Ilona Bansal, Markéta Chovancová, Michaela Smolková, Barbora Charvátová Úsporná kuchařka plná chuti