Recenze: Hravý průvodce Českem II. se drží svého stylu a i přes výhrady baví!

Zima odplula, za oknem svítí slunce, teplo se hlásí o slovo, takže je čas vyrazit ven a objevovat! (Ne, že by to v zimě nešlo, ale já mám jaro prostě raději.) Co si budeme namlouvat, inflace našim peněženkám dvakrát nepřeje, ale procházet se po vlastech českých můžeme i s malými náklady, tak se pojďme inspirovat:

23 jedinečně ilustrovaných výletů od autorů oceněného bestselleru Hravý průvodce Prahou!  Nazujte opět toulavé boty a objevujte spolu se svými dětmi krásy naší vlasti! Druhý díl oblíbeného průvodce udělá z každého výletu nezapomenutelný zážitek. Vydáte se k opičímu hrádku, do města pohádek, k ptačím domkům či za skalními skřítky. Budete putovat krajinou podél řeky Berounky, projdete se krápníkovými jeskyněmi, hornickými štolami nebo se vypravíte za husity do Tábora. A během putování vás čeká spousta zajímavostí, pověstí, úkolů i kvízů!

V prvním díle Hravého průvodce Českem I. jsem sice mrmlala, ovšem přesto jsem dvojce neodolala! Od jedničky se styl podání vůbec nemění. Máme tu opět nápadité ilustrace Vojtěcha Šedy a kapitoly podle oblastí naší vlasti (jižní Čechy, střední Čechy, Šumava, Krkonoše, Vysočina, Český ráj, východní Čechy a tak dále). Ač je výletů o jeden méně, stále má kniha co nabídnout.

Velkou přidanou hodnotou – díky které jsem se k Hravému průvodci Českem II. vrhla já – jsou podrobnosti o zvolených místech, pověsti, zajímavosti a doplňkové informace. Někomu by mohlo vadit, že údaje nejsou bodovitě či kategoricky rozděleny, ale jsou u každého výletu pojaté víceméně jako jednolitý text, který je potřeba pročíst kompletně. Nestačí si z něj jen sem tam něco vyzobnout, to se hravě ztratíte. Jako další takový kosmetický a uživatelsky nepřívětivý kámen úrazu vidím uspořádání textu do dvou sloupců. To je parádní divočina, která mi neuvěřitelně lezla na nervy a komplikovala čtení.

Stojím si za tím, že zejména pro menší děti kniha vhodná není. Aby si obsah publikace při čtení, objevování a prohlížení váš potomek užil, je potřeba, aby mu bylo minimálně šest (ideálně však tak osm, má-li si v průvodci listovat sám). Stejně jako v jedničce se rovněž tady objevují otázky a úkoly. Na některé najdeme odpověď přímo v textu a jiné musíme vyluštit na konkrétním místě. To je zábava pro všechny zúčastněně bez ohledu na věk.

Máme tu tedy 208 informacemi nadupaných stran za doprovodu krásné grafiky, která neruší, nýbrž parádně doplňuje a podtrhuje text. A kam se vydáme? Tak třeba na zříceninu hradu Dívčí kámen, do Ústí nad Labem, Tábora, Kutné Hory, Jičína, Pernštejna a tak dále.

I přes výhrady je Hravý průvodce Českem II. velmi milým kouskem, který sice nepřináší tipy na neotřelá nebo netradiční místa, nicméně k těm známým dodává tolik doprovodných informací, že se na ně moc rádi vrátíte (pokud už jste je navštívili) a projdete si je ještě jednou. A pokud s výlety teprve začínáte, není vůbec důvod váhat! Zejména jestliže máte rádi historii, pověsti, legendy a podobně. V takovém případě vám Iva Petřinová udělá radost přímo maximální.

zdroj obrázku: Albatros Media

Iva Petřinová Hravý průvodce Českem II.