Recenze: Sapíkův svět má své mouchy, ale čtenáře si najde

Občas si chci odpočinout od klasické beletrie a dát si něco jiného. Tak proč ne třeba kuchařku? I když vyvstává otázka, zda je Sapíkův svět skutečně kuchařka v pravém slova smyslu. Odpověď by totiž zněla, že není. I sám podtitul hlásá: Nejlepší recepty i bohatý životní příběh hvězdy české gastronomie.

Legenda českého kuchařství. Potomek slavného rodu, jehož gastronomické kořeny sahají až do 17. století. Předseda Československého svazu kuchařů. Jaroslava Sapíka můžete popsat mnoha způsoby, ale naplno ho poznáte, teprve až ochutnáte jeho jídla. Inspirujte se poctivými recepty, vedle kterých se dozvíte také o historii i současnosti kuchařské školy rodu Sapíků! Přední specialista na českou kuchyni odhaluje svá kulinářská kouzla – a vy musíte být u toho.

Tak zase – nutně u toho být nemusíte, ale pokud vás toto téma zajímá, rozhodně neprohloupíte. Jaroslava Sapíka jsme měli možnost vidět v několika televizních pořadech a tak to pro některé diváky i čtenáře nebude úplně neznámé jméno. Jak se během čtení dnešní knihy ukázalo, stojí za jeho jménem nejen úspěšná a zajímavá kariéra, ale i rodinná historie. A to nejen Jaroslavova, ale i jeho manželky Marcely. Co víc, Jaroslav Sapík se snaží, aby tady po něm i něco zůstalo. Proto není divu, že v jeho kuchařském řemesle pokračují i další generace (děti a vnoučata) a dokonce založil Kuchařskou školu císařovny Marie Terezie.

O tom i mnohém dalším se díky spolupráci s Martinem Jarošem můžete dočíst v této 224 stránkové a poměrně těžké bichličce. Z formálního hlediska zaujme nejen váha, ale i větší formát. Tleskám použití matného papíru, díky čemuž se ani velkoformátové fotografie nelesknou. Bohužel kvalita některých fotek je po roztažení na celou stranu dost diskutabilní. Mnohem lépe by jim slušela menší velikost.

Dalším kamenem úrazu jsou fota jídel přes dvě stránky, kvůli čemuž je střed jinak krásně vyladěné a naaranžované dobroty pohlcen vazbou, kouzlo obrázku se ztrácí a celkem vyšperkovanou a poutavou knihu to dost sráží. Naštěstí byla u jednotlivých receptů častěji k vidění varianta, kdy byl obrázek jen na jednu stranu – díky!

Primárně tedy nejde jen o kuchařku. Ano, recepty tu najdete, ale v poměru s dalším textem tak jedna ku jedné. Recepty jako takové bych rozdělila do dvou kategorií. Máme tu zlatou dobrou českou klasiku alias meruňkové knedlíky, svíčkovou či španělského ptáčka. Na druhou stranu je tu ale i špetka „exotiky“ v podobě tataráku ze siky, račí polévky či grilovaného humra.  Dalším nosným prvkem je totiž i biografie této kuchařské legendy. Zážitky z průběhu jeho kariéry, rodinná historie, začátky v současné restauraci a penzionu U Sapíků na Klokočné a tak podobně.

Sapíkův svět je tak vhodným kouskem spíše pro gurmána, kterému jméno Sapík něco říká, rád by se dozvěděl víc a nakoukl, takříkajíc, do zákulisí. Reálně si neumím představit, že bych doma knihu měla s tím, že ji budu často brát a hledat v ní vhodné tipy na nedělní oběd či nějakou tu večeři. I z toho důvodu, že rejstřík receptů budete hledat marně. Jde o velmi zajímavé čtení o výrazném člověku, který si dává záležet na přístupu ke své práci, a velkou roli v jeho činech hraje i úcta k tradici. Na závěr knihy nechybí dokonce pár praktických rad, které ocení i amatérský kuchař.

Výsledek spolupráce Jaroslava Sapíka a Martina Jaroše hodnotím vesměs pozitivně. Jde o zajímavé čtení, příjemně podané. Jen bych příště z textu vymazala smajlíky, neboť působí dost rušivě a nepatřičně. Je možná trochu škoda, že recepty nejsou víc lidové, ale svou cílovou skupinu si kniha určitě najde i tak. Ať už půjde o milovníka gastronomie a její historie, receptů ze zvěřiny (které jsou tu zastoupeny ve větší míře) nebo zvědavce, který rád nakukuje pod ruce i pod pokličku. V úvodu zmíněný podtitul tak dokonale vystihuje to, čeho se vám dostane: nejlepší recepty i bohatý životní příběh hvězdy české gastronomie.

zdroj obrázku: albatrosmedia.cz

Martin Jaroš, Jaroslav Sapík Sapíkův svět