Recenze: Skutečné zločiny po česku nebo po Česku? A dají se číst jako beletrie?

Dnes, kdy se trh s literaturou doslova prohýbá pod náporem fiktivních detektivek, je záznam něčeho skutečného, co se stalo, hezkou výjimkou. Myslela jsem si tedy, že i Skutečné zločiny po česku budou v rámci možností odpočinkovým čtením. Pánové Vaněček a Galaš, elitní vyšetřovatel a ředitel muzea, vypadali na schopné autory. Jaké mám tedy pocity z poličky s názvem “skutečné zločiny”?

Rozporuplné. Miloš Vaněček, vyšetřovatel a sběratel nejzajímavějších českých policejních případů, a Radek Galaš, podplukovník ve výslužbě řídící Muzeum Policie, stvořili něco, co v české literatuře moc obdob nemá. Chvílemi mi přišlo, že si nečtu knihu pro širokou čtenářskou veřejnost, ale přepisy policejních zpráv. To může být pozitivní i negativní hodnocení. A tyto pocity, pozitivní i negativní, mne doprovázely v průběhu čtení celé publikace Skutečné zločiny po česku

Autoři nám vlastně na ukázce pár kriminálních případů předkládají jakýsi průřez historií před vznikem České republiky. Některé se svým řešením dokonce protáhly až do nedávné doby (nebo pachatelé budou třeba v roce 2026 propuštěni na svobodu). V každé kapitole se vyskytuje jedna či více vražd a Vaněček s Galašem nás krok za krokem, extrémně detailně, provází honbou na vraha. A to včetně detailů o historickém pozadí doby, ve které se případ odehrává. A právě to bych zařadila mezi ta pozitiva, která jsem si u čtení užívala – vydávání zločinců mezi státy, politika pasů, emigrace – věci, které člověk narozený po roce 1990 moc nezná nebo si je neumí představit.

Negativa mne bohužel při čtení Skutečných zločinů po česku také neminula – detailní popisy nalezených obětí, co měly na sobě, co se našlo kolem. Ano bylo by to zajímavé, kdyby jejich objevení bylo napsáno buď čtivě a ne stroze, nebo s nějakou přidanou hodnotou. Bohužel o čtivosti obecně v policejních spisech neslyšeli a Galaš a Vaněček se nehodlali snížit na úroveň beletrie. A možná to je dobře, protože jinak by nebylo tolik objasněných zločinů. No a nejen o objasněných případech se dočtete! A nejen o případech na úžemí naší země.
I přes svou rozladěnost při čtení, které mi zabralo téměř celý měsíc (!!!), si myslím, že Skutečné zločiny po česku by neměly chybět v žádné knihovně milovníka krimi. Je to převážně nudné čtení? Ano! Budete občas tápat v detailech a sypat si hrách na hlavu, kolik legendárních vyšetřovatelů či doktorů neznáte? Ano! Stojí kniha i přes to za přečtení? ANO!

Miloš Vaněček a Radek Galaš Skutečné zločiny po česku