Recenze: Jak prohrát maraton aneb ne každý má běh rád

Chcete zhubnout, ale nechcete do toho investovat moc peněz? Pravděpodobně, jako drtivá většina lidí, zkusíte běhat. Ne však Joel Cohen, scénarista seriálu Simpsonovi a autor audioknížky Jak prohrát maraton (čte David Novotný)! Proč začal běhat on? Neřeknu!

Jelikož nemám v současné době čas na čtení, uchyluji se více a více k aplikaci Audiotéky – přijde mi totiž jako nejlepší na poslech audioknih. Vybrala jsem si mezi oblíbené převážně běžecké tituly a poslouchám hodinku, hodinku a půl denně při cvičení. Při poslechu se absolutně ponořím jak do cvičení tak do děje knihy… A zrovna u knihy Jak prohrát maraton jsem své soustředění prokládala výbuchy smíchu (což při běhu na pásu působí na okolí zvláštně).

Joel Cohen jede svůj humor až na dřeň. Dělá si legraci především sám ze sebe a ze svého povolání. Až sadisticky si libuje v tom, jak čtenáře týrá realitou, jak moc je líný a pomalý. Někdy až tak moc, že to přestane být vtipné (naštěstí za celý 4 hodinový poslech to bylo párkrát). Pokud člověk zkousne Cohenův humor a přijme jej, užije si poslech jako nikdy. Úžasná humoristická knížka založená na obyčejném pohledu na běh – co je potřeba brát v potaz, co je vyhazování peněz, proč je dobré mít kvalitní prádlo a neběhat v novém tričku závod…

Myslím si, že celkový zážitek z poslechu dost leží i na bedrech Davida Novotného, který si čtení, myslím si, neskutečně užíval. Ono popravdě nejde si Cohena neužít, je prostě vtipný. Co bych Novotnému ale sakra vytkla, bylo čtení cizích slov. Asi nejvíce jsem trpěla, když vysloval Tarahumar. Jelikož je pro mne titul Born to run tak trochu bible (i když se Dan Orálek v Mém dlouhém běhu postaral o to, aby pro mne nebyla tak posvátná), hodně mi špatná výslovnost názvu indiánského kmene vadila. Jinak bych Novotnému hlas líbala, jak skvěle se vžil do role obtloustlého amerického maníka, co si pro svačinu jezdil na kolečkové židli do vedlejší místnosti a pak uběhl Bostonský maraton.

Nesmím opomenout ani hudební doprovod celé audioknihy. Myslím si, že zde scénáristé opravdu zabodovali a opět tím jen podrtrhli skvělost celého titulu. Představte si nějakou vaši oblíbenou talkshow a její hudební doprovod – kratičké hudební oddělení jednotlivých etap show. Tak přesně takto, jemně, vzdušně, melodicky a přesto ostře a výrazně byly řešeny pauzy mezi kapitolami audioknihy Jak prohrát maraton.
Pokud nevíte co na Vánoce někomu tlustému, línému (kdo se neurazí!) či začínajícímu běžci, sáhněte po knize Jak prohrát maraton. Jste-li sami fandové humoru za každou cenu nebo máte rádi hlas Davida Novotného, audiokniha od Joela Cohena Jak prohrát Maraton je tím pravým pro zkvalitnění 4 hodin a 2 minut času – nejenže se pobavíte, ale přiblížíte si maličko i americký styl života.

Zdroj obrázku: Audiotéka, Běhotoulaní.cz

Joel Cohen Jak prohrát maraton