Recenze: Medieval dynasty – když má Kingdome Come dítě s Farming Simulatorem

Pro ty, co k nám zavítali poprvé, vítáme vás v naší nepravidelně pravidelné rubrice, ve které najdete občas doporučení i na jinou formu zábavy, než je čtení. Jen máloco mě dokáže vyrelaxovat víc, než dobrá kniha, ale některé počítačové hry vždy zvítězí a většinou se jedná o survival sand boxy jako Subnautica, o které jsme se tady už bavili. Obyčejně svou gamerskou chutí střílím do všech žánrů, ale odpočinkové survival hry budou mít po těžkém pracovním dni v mém srdci to nejhřejivější místo.

V podstatě jde o jednoduchý koncept toho, že je vaše postava vyhozená v otevřeném světě a hra vám řekne: „Poraď si.“ Musíte si nasbírat suroviny, vyrobit si zbraně, hlídat si, abyste neumřeli hladem a žízní, postavit bázi a v mezičase případně řešit nějaký arbitrární příběh, který tvůrci do hry občas vloží, aby se neřeklo. Ne, že by někdo survival sand boxy hrál pro strhující děj a skvělý dabing. Ale to, co survival entuziasty na těchto hrách tak přitahuje, je právě ta naprostá svoboda vytvořit z ničeho něco megalomanského nebo přinejmenším „našeho“, bez toho, abychom se pro jednou museli zdržovat nějakými questy, zatímco se nám hra snaží více či méně dobře nasimulovat i životní potřeby postavy.

Kousek, o kterém se tady dnes budeme bavit, je tak trochu blíže k domovu. Když pomineme výborný příběh českého herního boha Daniela Vávry, Kingdom Come: Deliverance jsem si oblíbila i z čistě ješitného důvodu, že se nějaká hra projednou neodehrává ve fantasy krajině, ve Skandinávii, v Římě, v džungli nebo na měsíci, ale u nás doma mezi Slovany a s naší úžasnou ale opomíjenou historickou kulturou. Přesto je mnoho lidí, kteří se do Kingdome Come nebyli schopni dostatečně ponořit pro podivnou ovladatelnost. Přiznám se, že i já jsem ho napoprvé odinstalovala na několik měsíců, protože jsem nečekala, že ze začátku je hratelně příjemný asi tak jako rektální kolonoskopie. Ale Vávra svoje fanoušky vždycky nerad vodil za ručičku a pokud jste si podobným očistcem prošli u jiné Vávrovy legendární hry Mafia: City of Lost Heaven, nebo jste se vytrénovali například na Mount & Blade nebo Chivalry a přece jen se s Kingdome Come sžijete, stejně jako Mafii si ho vezmete s sebou i do hrobu.

Medieval Dynasty pochází z malého polského studia Render Cube a místo, ve kterém postava začíná, je malebné slovanské údolí jako vystřižené z Beskyd, takže jsem se v něm cítila stejně tak doma. Slovanské jsou názvy fiktivních vesnic jako Rolnica, Hornica nebo Baranica, na lektvary sbíráte pampelišky a třezalky, domy, které si stavíte, vypadají jako ze Skanzenu v Rožnově pod Radhoštěm a autentickému zážitku přidává i pravidelná změna ročních období.

Hra je z první osoby, ale jde ji hrát i ze třetí. Začínáte jako náhodný rolník, kterému bylo dovoleno postavit si vlastní osadu. Medieval Dynasty vás lenivě provede jednoduchým příběhem, který průběžně reaguje na to, co jste stihli postavit a co už umíte, zda máte manželku a dědice, ale na začátku vás prostě tradičně vypustí do světa a nechá vás si dělat, co chcete. Musíte sesbírat patřičné materiály, vyrobit si nástroje a zbraně, najít vhodné místo a můžete začít stavět své magnum opus v podobě té nejlepší vesnice široko daleko.

Začínáte klasickým domem, ale časem si můžete postavit různé řady kováren, loveckých chat, rybářských chatrčí, specializované kuchyně, mlýny, pole, krejčovské dílny, apatyky a chovat jakákoliv hospodářská zvířata, která si vzpomenete. A abyste se nemuseli o to všechno starat sami, můžete si tam pozvat nové obyvatele, kterým podle schopností přidělíte práci a oni se poté stejně jako vy časem levelí a v práci zlepšují. Každý obyvatel má svůj vlastní režim, a když není v práci, tak jej většinou najdete relaxovat na lavičce, klevetit se sousedem, vysedávat v hospodě nebo u ohně, díky čemuž vaše dědina vypadá pěkně živě. Po několika ročních obdobích začnou mít vaši obyvatelé i děti, které poté průběžně stárnou a spolu si různě hrají, takže to celé vypadá ještě realističtěji. Ale také to znamená, že je nutné novopečenou matku nahradit v jejím zaměstnání novým pracovníkem a zároveň mít pro ni připravenou další práci, až se „vrátí z mateřské“. Nečinnost nebo nevhodná práce negativně ovlivňuje náladu obyvatel, takže je třeba v menší míře hlídat i toto. Čím více máte v osadě obyvatel, tím více se mění hra ze survivalu na strategii.

Jsou dny, kdy není většího relaxu, než strávit dvě hodiny oráním pole a sázením kapusty, čekat do podzimu, abyste ji sklidili, poté z ní vařit pro své vesničany zelňačku s masem ze zvířat, které si sami nalovíte zatímco si necháváte ve vlastní hospodě kvasit víno z borůvek, které jste sami nasbírali, načež se vrátit do své chalupy ke své fiktivní manželce, kterou jste si stejně jako v reálném životě museli najít, zjistit, co má ráda, vhodným způsobem se jí dvořit a časem ji sbalit, a to všechno z pohodlí domova, aniž byste museli vytáhnout paty z bytu. Vaše postava se tím, co dělá levelí jako v klasickém RPG a každé roční období se vám po celém údolí objeví několik nových dobrovolných úkolů, které vám mohou zadat jak lidé z jiných vesnic, tak i vaši vlastní obyvatelé nebo i členové vaší rodiny.

Je potřeba přihlížet k tomu, že Medieval Dynasty je indie hra, takže i když běží na stabilním a dobře vypadajícícm Unreal enginu, čas od času se vám objeví nějaký ten body horror v podobě pěti krav, které se sekly v dobytčí stonožce ve vchodu do stáje. To, že se občas v textuře seknete i vy, se stane, ale na toto je přímo v menu tlačítko, které vás přesune na nejbližší volné místo, kde vám nic nebude překážet, což je příjemná změna proti mnoha jiným hrám, ve kterých při podobných situacích musíte lovit na internetu konzolové příkazy. Výhodou hry je i to, že si můžete nastavit nejen klasickou obtížnost, ale i délku ročních období, rychlost levelení vás i vašich obyvatel, vypnout spawn banditů v lesích, množství daní, které budete muset platit a vypnout všechny aspekty klasického survivalu jako zdraví, výdrž, hlad, žízeň, otravu, opilost a další. Poslední za mě velké plus, na které se ve většině survival her zas až tak nehledí, je velmi povedená relaxační hudba jak vystřižená někde z Witchera 3.

Medieval Dynasty je konstantně ve vývinu, takže pokaždé, když jsem hru po několika měsících znova nainstalovala, přibyly nové budovy, nové dekorace, nové úkoly a obecně je hra po každé delší pauze ještě pohodlnější do ruky a ještě hezčí. Z toho důvodu bude mít mezi tímto typem survival her prvotní místo, nicméně pokud vás zaujal žánr, ale hledáte jiné prostředí, zde máte několik typů na další skvělé hry podobného typu, které jsou pro jednoho hráče, ačkoliv některé možnost multiplayeru nabízí.

Další výborné hry podobné Medieval Dynasty:

Subnautica

Subnautica vás zavede do vod fiktivní planety, ve které najdete mělčiny a korálové útesy s roztodivnými rybkami, ale i hluboké příkopy obývané leviatany, podmořské jeskyně i mimozemské chrámy. V prvním díle můžete navštívit některé z tropických ostrovů, v druhém zase zamrzlé skály plné tučňáků. Volba je na vás, oba díly mají své kouzlo. Pokud ale trpíte thalassofobií, tak se připravte na horor, protože vám Subnautica poskytne dost realistický pohled na nekonečný oceán a slyšela jsem o nejednom případu, kdy se hráčům začalo dělat z pohledu na tolik vody šoufl.

Stranded deep

Jestliže vás zaujaly tropické ostrovy, ale ta voda už méně, Stranded deep je pro vás jako dělané, protože vám nabídne autentický žážitek trosečníka. Máte základní výbavu z havarované lodi a ostrov, kde toho zase tolik není, ale s trochou trpělivosti si můžete vytvořit svůj vlastní tropický ráj s luxusními glamping bungalovy. Nevýhodou je to, že se jednou sesbíraný materiál už neobnovuje, takže vás to občas nutí si postavit vor a přesunout se na nový ostrov, protože vám prostě dojdou například obyčejné kameny. Ale nic, co by nespravily mody.

ARK

Pokud toužíte po exotice, ale chcete trochu výzvu, pak je pro vás skvělou volbou ARK. Na základě vašich herních zkušeností si sami vyberete základní lokaci, ve které se můžete těšit na boj s dinosaury nebo jejich ochočování. Namísto klasického multiplayeru, kdy ostatní hráči tak nějak spolupracují, je zde přirozená rivalita, takže je potřeba si hlídat, ať někomu nešlápnete na kuří oko. Pokud ale toužíte jen po těch dinosaurech a ostatní hráči jsou vám ukradení, singleplayer to jistí. Osobně mě ale ARK nikdy nechytil.

The Forest

Pokud si více než na zemědělce a stavitele chcete zahrát na skutečného přeživšího a máte rádi trochu toho adrenalinu, pak je The Forest tou nejlepší volbou. V něm je totiž kvalitní báze ne rozmazlenost, ale naprostá nutnost, aby vás ochránila před kanibaly a genetickými mutanty, kteří se na malém poloostrově hojně vyskytují. Forest má navíc velmi zajímavý hororový příběh, kterému určitě stojí za to věnovat pozornost. Rozhodně doporučuji i early access druhého dílu Sons of Forest. Příběh je sice ještě trochu děravý, ale herní mechanika je už teď velmi povedená. I když je pravda, že jsem se u něj nebála tolik jako u prvního dílu, proto se těším, až hru konečně vydají v plné výši a začne být strašidelná stejně jako byl první díl.

Breathedge

Vesmír je nekonečný a nikde to nepocítíte tak autenticky jako v Breathedge. Máte skafandr a plachtíte mezi hromadou trosek z různých vesmírných lodí. Kde je nahoře a dole přestanete řešit velmi rychle, protože kde jinde je těžší přežití než tam, kde tuplem není vůbec nic. Pokud tedy nemáte k dispozici sci-fi techniku a příběh točící se okolo nesmrtelných vesmírných slepic. Nic pro apeirofobiky, protože se většinou díváte na černé nic, a začnete velmi rychle přemýšlet o smyslu života. Nebo se z vás stane nihilista, což je ta lepší varianta.

Conan exiles

Pokud jste fanoušky klasického Barbara Conana, pak se pravděpodobně velmi rychle zamilujete do Conan Exiles jako můj muž. Možností, které svět nabízí jsou prakticky neomezené a hra obsahuje výborné dungeony. Pokud si chcete vyzkoušet roli otrokáře, tak mám pro vás skvělou zprávu. Své nepřátele totiž nemusíte zabíjet. Stačí je jen zmlátit a potom připoutat do kola bolesti, kde se budou točit tak dlouho, dokud se s vámi neskamarádí a můžete jim poté dát normální úkol. Například se vám starat o kovárnu. Dámské obsazenstvo zase můžete poté postavit doprostřed místnosti a nechat tančit pro vaši zábavu. Muhahahaaaaaa!

Project zomboid

V žádném seznamu survival sand boxů nemůže chybět Project Zomboid. Graficky je sice trochu na poblití a na ovladatelnost si musíte chvíli zvykat, ale nikde nemáte takovou volnost v tom, co postavíte a jak. Pochopitelně první se musíte dostatečně vylepšit v nějaké schopnosti. Pravděpodobně mnohokrát umřete v procese a budete muset začínat odznova, protože stačí jeden kousanec a je z vás za tři dny zombík, ale když u hry vydržíte první momenty frustrace, budete nadšení, protože realismus zombie apokalypsy vám nic takto věrohodně neukáže.

7 days to die

U zombie apokalypsy ještě chvíli zůstaneme. Pakliže vás zaujal žánr, ale trváte na první osobě a komplikovaný Project Zomboid vám prostě nesedl do ruky, potom vás určitě zaujme 7 days to die, ve kterém se stejně jako v Zomboidu musíte o sebe postarat prakticky od píky. Krom obyčejných infikovaných se můžete těšit i na různé speciální nemrtvé a pravidelnou hordu, před kterou si musíte bránit svou bázi.

Zdroj obrázků: thenerdstash.com, nintendosmash.com, gamegrin.com, gamespot.com, zing.com, steampowered.com, pcgamer.com, gamingsite.cz, cultureventures.com, Medieval Dynasty game