Recenze: Kniha o havárii v Černobylu zasadí fanouškům seriálu ránu na solar!

3,6

Sledovat seriál Černobyl od produkce HBO je mezi normálními lidmi velmi cool. A já pochopitelně chtěla být cool a chtěla být normální, takže jsem ho začala sledovat taky. Však je to zajímavé téma! Gamery chytí, protože si už Pripyat prošli v legendární kultovní hře S.T.A.L.K.E.R. a ostatní ho chválí, protože je prostě výborně natočený. Jak moc výborně? Protože, i když tvůrci vypustili 95% informací, změnili charaktery mnoha lidí, některé postavy přidali, jiné podstatné vyhodili úplně a celkově si z velké části vymysleli děj, přestože se šlo inspirovat skutečností, stále je seriál zajímavý!

Dobře, teďka jste asi poznali moji ne úplně povedenou ironii. Měla jsem tu smůlu, že jsem začala sledovat seriál až poté, co jsem se začala o tuto problematiku zajímat. Můj kámoš z Kyjeva to měl jako předmět na výšce (a strávili jsme několik sezení u piva, kdy mi to detailně popisoval), krom toho jsem už viděla pár povedených dokumentů, můj kámoš Jaroslav V. Mareš je badatel a novinář (roky dělal pro Primu v týmu Josefa Klímy, a teď pracuje pro Stream.cz) a natočil o své návštěvě Jaderné elektrárny V. I. Lenina fakt rozsáhlou reportáž na pokračování, kde se detailně věnoval průběhu katastrofy, a četla dvě knihy. No a když vyšla kniha Černobyl ke 33 letému výročí výbuchu, okamžitě jsem ji musela mít.

Protože tedy v tomto tématu nejsem úplný zelenáč, myslím, že jsem schopná objektivně hodnotit autenticitu knihy. Musím dát autorovi jedničku s dvěma hvězdičkami za poctivé ozdrojování. Žádný z výroků a informací si nevycucal z prstu a všechny jdou jednoduše ověřit. Konkrétně různé komunistické sněmy před i po výbuchu byly překvapivě zdokumentované velmi precizně, takže to dá člověku opravdu ucelený obraz toho, kdo byl na jaké straně řešení problému.

Dozvíte se například, že Bryukhanov (ten kudrnatý blb z prvního dílu, který tu elektrárnu řídil) byl ve skutečnosti jeden z prvních, co ještě tu noc navrhovali evakuaci Pripyati. Přijdete na to, že Dyatlov, zástupce hlavního inženýra a manažer projektu zkoušky, byl sice protivný a ošklivý jak hladová vodní želva, ale také velmi obětavý muž. Okamžitě po výbuchu posílal podřízené pryč, a sám zjišťoval situaci, kterou podle všech svých možností podával výše. Seznámíte se se skutečnou osobností Valerije Legasova, chemika a kariérního komunistického vlezdoprdelky, jehož nápady akorát tak všemu přitížily, a s tou skutečnou pomocí vlastně přišel někdo úplně jiný.

Toto je jen nástin skutečné události v knize popsané opravdu věrně. Když k tomu přidáme výbornou čtivost, systematickou organizovanost a ucelenost, která Černobyl od Serhie Plokhyho obsahuje, dostanete se téměř k utopickému výrazu „dokonalá kniha“. Ano, není tak dramatická jako seriál. Ale jsou v ní přesné informace. A to je podle mě víc.

Zdroj obrázků: jota.cz, 4chan, S.T.A.L.K.E.R

Serhii Plokhy Černobyl