Recenze: Dryák – čertovsky dobrá historická pálenka na fantasy spôsob

Autor fotky: Michal Puchovský

Čas od času dostane človek tip od kamarátov, že by si mal prečítať to alebo ono. S jedným dobrým kamarátom (ahoj Ondro!) sa stretávame na obed a diskutujeme o obľúbených autoroch. Vďaka nemu som sa dozvedel o existencii Dryáku od Františka Novotného. Že vraj dobrá alternatívna historická fantasy, ktorá sa mi ako religionistovi bude ľúbiť.

František Novotný je nestor českej fantastiky. Má približne sto rokov a napísal množstvo žánrových poviedok v čase, keď som ani neexistoval. Okrem nich je autorom viacerých románov, z ktorých je asi najznámejšia alternatívna história Valhalla obsahujúca severských bohov, súboje lietadiel s drakmi, nacistickú mágiu, Prahu a množstvo popkultúrnych odkazov.

Dryák je z podobného cesta. Vychádza z predpokladu, že sa v európskych dejinách čosi udialo inak. To je ale prekvapenie v prípade alternatívnych fantasy dejín, že? České kráľovstvo sa nenechalo ovládnuť Habsburgovcami. Neskôr vzniklo Česko-poľsko-uhorské „Trojkrálovství“ vedené Přemyslovcami. Dej je zasadený do iného sedemnásteho storočia, počas ktorého Trojkrálovství súperí o moc nad svetom s Veľkou Britániou. Za hlavnú postavu môžeme označiť tajomného Athanasia Pernatha, blízkeho priateľa českého kráľa. Ten z pozadia ako tajný agent ovplyvňuje výsledok veľmocenských preťahovačiek. Kto ale skutočne je sa čitateľ dozvie až na konci príbehu.

Rozsiahly román čitateľa vzťahuje do deja postupne. Najprv ho zoznamuje v podobe mikropoviedok s minulosťou zásadných postáv. Úvod je asi najnáročnejší na pozornosť, pretože sa zdanlivo skáče naprieč érami a na prvý pohľad nesúvisiacimi postavami. Postupne sa príbeh presunie do prítomnosti knihy. Od tej chvíle sa kniha čítala ako po masle. Novotného štylistika je majstrovská, tempo vychytané a slovná zásoba viac než bohatá. Dej románu splieta umne ako priadka nite a po kúskoch dávkuje napätie, špionážnu akciu, intrigy sťa liany spletité, mágiu, alchýmiu a príde aj na romantiku i sex. Neprekáža ani dlhý rozsah knihy. Naopak dáva priestor každej postave vdýchnuť ducha, rozvinúť všetky zápletky do dostatočnej šírky a uspokojivo ich uzavrieť. Záver dokonca naznačil priestor pre zaujímavé pokračovanie, ak sa na neho autor odhodlá.

Román primárne poteší každého milovníka histórie. Novotný stavia svoje alternatívne dejiny na prácne naštudovaných znalostiach, čo sa dá poznať napríklad na popisoch dobových reálií, architektúry či lodí. Apropo, veľkú pochvalu si zaslúžia lodné bitky. Sú napínavé, veľkolepé a geekovsky vychytané čo do detailov.

A keď som už zmienil geekovstvo, tak v Novotného historickej fikcii sa objavujú ako skutočné postavy hrdinovia zo Štyroch Mušketierov či Robinsona Crusoea. Chvíľu som čakal, či na mňa nevyskočí aj Winnetou s Old Shatterhandom. Príjemné popkultúrne vložky, ktoré dotvárali postmoderne hravý dojem z románu.

Od Dryáku som nečakal nič a dostal som omamný elixír v podobe rafinovanej alternatívnej histórie na český spôsob.  Asi najviac ju ocenia milovníci historických románov, českí vlastenci, ale poteší aj fantazákov so slabosťou pre príbehy štýlu „čo by bolo keby“ s ľahkou prímesou fantastiky.

František Novotný Dryák