Recenze: Všetko zlato Kremnice – metalurgické fantasy na slovenský spôsob

Slovenské vydavateľstvo Hydra si už nejaký ten piatok poctivo buduje imidž jedného z hlavných propagátorov lokálnej fantastiky. Taktiež sa nebojí dať šancu začínajúcim autorom, ktorí sa im ohlásia s rozsiahlym žánrovým románom, ktorý by si len veľmi ťažko vydupkal vydanie vo viac komerčne zameraných vydateľstvách. A práve takýmto románom je aj Všetko zlato Kremnice od Jozefa Mikloviča.

Začínajúci autor naservíroval čitateľom fantasy príbeh, ktorý sa pohráva s myšlienkou reálnosti slovanských pohanských bohov a tradičných rozprávkových bytostí v našom svete. Hlavný hrdina románu, mladý muž Jakub, si žije svoj obyčajný život na strednom Slovensku v malej dedinke. Pomáha otcovi v rodinnej zlatníckej firme. V záchvate nespokojnosti sa raz rozbehne do hory a tam narazí na akýchsi divných cudzincov. A bum, od tej chvíle sa Jakubov život otočí o 789 stupňov. Objaví podzemné mesto plné údajne neexistujúcich rozprávkových bytostí, ktoré v utajení žijú medzi (či skôr pod) nami. Spoznáva nový svet, ekonomiku podzemnej ríše, dievča snov Anežku a špecifické zákutia miestnej politiky magických bytostí. A taktiež priam rozprávkové zlo, ktoré sa rozhodne prerušiť Jakubovu idylku v podzemnom meste. Ako to skončí? Mocným cliffhangerom, pretože sa jedná (ak sa nemýlim) o prvý diel trilógie.

Všetko zlato Kremnice môžeme zaradiť do škatuľky young adult. Hlavný hrdina Jakub je miestami až neznesiteľne skúsený a geniálny maturant s množstvom manuálnych schopností a talentom od výroby zbraní po spracovanie kovov. Hojne mi pripomínal Artemisa Fowla z rovnomennej série od Eoina Colfera. Pre príbeh je taktiež dôležitá romantická linka s vílou Anežkou, prostredníctvom ktorej sa hrdina aj čitatelia zoznamujú bližšie so svetom mýtických bytostí. Na druhú stranu je to young adult akoby ho písal chlap. Román je plný rôznych technických popisov, hlavne strelných zbraní a spracovania kovov. Aj tá romanca je tak tradične chlapčenská a ľahko sa mi do nej vciťovalo vďaka podobným skúsenostiam. Záver knihy sa preklopí do výrazne akčnej roviny, v ktorej sa z Jakuba ešte vykľuje aj ašpirant na člena špeciálneho zásahového komanda. Ten Jakub je vážne sen každej svokry a ja by som ho volil za prezidenta.

Toľko charakteristika románu, ale stojí aj za prečítanie? Ak znesiete trochu viac písmeniek a popisov technológií výroby kadečoho, tak rozhodne áno. Hlavne prvá tretina kniha je skvelá. Miklovičovi sa pútavo podarilo napísať zoznamovaciu časť so svetom slovanských bohov a rozprávkových bytostí. Spolu s Jakubom som vnímal pocit úžasu z objavovania nového fantastického sveta a ľahko sa mi do knihy ponorilo. Plusom za mňa boli aj sympatické postavy magických bytostí, každá z nich mala svoj vlastný zaujímavý charakter, pomocou ktorého čitatelia spoznávali špecifické rysy jednotlivých bytostí. Niekdy v druhej tretine ale príbeh dočasne stratí tempo a trochu sa, na môj vkus, vlečie. Poslednú tretinu ale nakopne konfrontácia s bambulákmi ohrozujúcimi bezpečnosť celej magickej civilizácie.

Všetko zlato Kremnice predstavuje príklad vydareného fantasy debutu, ktorý zaujme primárne mladšieho čitateľa mužského pohlavia so záľubou v Artemisovi Fowlovi, Harrym Potterovi a rozprávkach Pavla Dobšinského. Kvitujem taktiež dôraz na faktickú presnosť na miestach, kde to dáva zmysel. Len treba byť pripravený na väčšiu mieru opisnosti a dlhší rozsah románu. Nedávno krstené druhé pokračovanie románovej série s názvom Všetko zlato pre Anežku ukáže, či sa autorovi podarilo vyladiť drobné chyby krásy v literárnom štýle a posunúť kvalitu série o ďalší stupeň vyššie.

Autor fotografie: Michal Puchovský

Jozef Miklovič Všetko zlato Kremnice

One thought on “Recenze: Všetko zlato Kremnice – metalurgické fantasy na slovenský spôsob