Recenzia: Napísala Anna Em slovenský Twilight?

Náhoda ma doviedla k literárnej prvotine Anny Em. Na knižnú prezentáciu vydavateľstva Art Floyd na Slavcone 2019 som sa vybral skôr zo zvedavosti a tam som si prvýkrát vypočul ukážku z knihy. Romanticky ladená fantastika vyvoláva už tradične protichodné reakcie. Buď vám sedí a potom ju nekriticky vychvaľujete, alebo naopak zatracujete ako niečo trápne a vysmievate sa z nej. Ako pôsobila na mňa, milovníka Harlekýnok, Kniha Ohňa?

Prvá polovica knihy má omnoho viac spoločné so svetom ženských románov. Hlavná hrdinka Lily prevzala po otcovi pílu na východnom Slovensku. Už len to, že je mladá a čerstvo po škole, ale chlapi vo fabrike ju ako šéfku rešpektujú, vyvoláva na tvári mierny úškrn. I keď aj toto je možno tak trocha fantasy prvok, že niekde v Prakovciach mladá devucha velí partii upotených robošov. Avšak normálny chod fabriky narušia vraždy a ukáže sa, že súvisia s tajomným cudzincom Trystanom Blazeom a jeho bratom Thomasom. To, že tým mystickým cudzozemcom nie je v prípade východu Slovenska Ukrajinec, je v prípade Knihy Ohňa zase sci-fi prvok.

Dej sa časom začne čoraz viacej zamotávať. Lilly odhalí tajomstvo Trystana – je drakom, potomkom dávnej rasy, ktorá sa zmiešala s ľuďmi. Podobne ako vlkodlaci sa draci menia buď na šupinaté dinosaury s krídlami alebo sú ľuďmi. Každý drak má svoju špeciálnu „superschopnosť“ (telekinéza, sila uspať dotykom), po ktorých pasú zlí Túrori – ľudia, ktorí vedia o drakoch a chcú ich moc preniesť na seba pomocou technológií. Všetko sa skomplikuje ešte viacej, Tútori nájdu bratov-drakov a chcú sa zmocniť ich sily a získať na svoju stranu Lily. V druhej polovici knihy prichádza konečne to fantasy a dračí bratia začnú hľadať Knihu Ohňa, ktorá obsahuje tajomstvá o dračej rase a má pomôcť v boji proti Tútorom. Ti sa jej samozrejme chcú zmocniť tiež, tak je oheň (doslova) na streche.

Kniha Ohňa je naivná a miestami prekombinovane napísaná kniha. Jej asi najväčším nedostatkom sú slabo uveriteľné postavy. Problémom sa mi bolo sa stotožniť s hlavnou ženskou postavou. A to nie preto, že nemám tam dole to, čo tam majú dievčatá. Lili na mňa pôsobila veľmi pubertálne a správala sa väčšinu času impulzívne. Vedúce fabrík takéto byť nemôžu, inak im logicky skrachujú. Keby mala sedemnásť, tak to pochopím, rovnako aj jej nenávisť-láska vzťah k Trystanovi. Apropo, ich romanca – jak z Twilightu. Klasický model netvor a kráska. On je superdrsný s temnou minulosťou plnou bolesti, ktorá mu bráni milovať. Potiaľto by to bolo okej, ale Anna Em ho opísala ako arogantného frajera s obsesívnou potrebou Lili kontrolovať a chrániť. A tento povahový defekt nezachránia ani sexi neposlušné vlasy.

Príbeh niekedy škrípe ako veľmi staré dvere u hluchých prarodičov, predovšetkým v časti s hľadaním a lúštením Knihy Ohňa. Bratia draci ani Lili nepôsobia veľmi ako mentálni atléti. Spôsob, akým sa dostali ku najtajnejšiemu dokumentu dávnej rasy je tak trocha vycucaný z prstu. Autorka nedokázala presvedčivo vysvetliť, prečo sa to podarilo práve im a nie komukoľvek schopnejšiemu z ich rasy v minulosti. Kniha Ohňa zároveň pôsobí zbytočne prepchato. Niekedy by stačilo vynechať niektoré scény, skrátiť pár opisov a celkový dojem z knihy by bol lepší. Napríklad Lili sa v knihe toľkokrát zranila, že ku konci by mala byť podľa normálnej logiky invalidom.

Aby som len nehanil, tak napätie medzi Tútormi a drakmi vnáša do knihy toľko potrebné vzrušenie, ktoré Knihu Ohňa posúva ďalej od priemerných ženských románov. Akcie je v knihe požehnane a to jej slúži ku cti. A posledná tretina knihy vykazovala rastúcu kvalitu, takže nádej na solídnejšie pokračovanie do budúcna existuje.

Kniha Ohňa sa veľmi ťažko hodnotí bez emócií. Je ľahké sa jej vysmiať, ale čítal som veru omnoho blbšie ženské romány. Svoje publikum medzi mladšími ženskými čitateľmi si nájde. Avšak ostatným skôr odporúčam si počkať na druhú až tretiu knihu autorky, nech sa viac vypíše. Je to debut a veľmi to z knihy cítiť v jej nestriedmosti.

Anna Em Kniha Ohňa