Recenzia: Dardaria – Hravý gamerský román večného geeka

Marián Kubicsko očividne rád píše knihy pre mládež. Okrem série Potvorobijci s hrdinami zo strednej má na konte aj ďalšie fantasy zo školského prostredia s tajuplným názvom Dardaria.

Slovenský spisovateľ nestvoril žiaden tuctový príbeh o komplikovanom dospievaní skupiny pubertiakov, ktorí riešia komplikované vzťahy a ešte komplikovanejšie rodinné problémy. Namiesto toho servíruje príbeh o sile priateľstva, prvých láskach a fantasy onlinovkách.

Hlavný hrdina Oskar je typický frajer, ktorému sa všetko darí. V triede ho obdivujú baby, je populárny vďaka svojmu športovému talentu. Avšak hneď v úvode knihy sa čosi zvrtne a stane sa trapákom najhrubšieho zrna. Proste úplne zafejlí. Aspoň tak sa to vravelo okolo roku 2012. Od zmieneného zlomu sledujeme Oskarovu cestu za skutočnými kamarátstvami a vzťahmi s pridanou hodnotou. No a tie objavuje prostredníctvom hrania online počítačovej hry Dardaria spolu s novými kamarátmi Bennym a Zuzou. Dramatickým prvkom sa stal boj proti Noxovi, tajomnom všemocnom hráčovi, ktorý si zasadne na Oskara a vyhľadáva každú príležitosť ho poraziť v hre.

Kubicsko je veľký geek a hráč onlinoviek ako Lineage či World of Warcraft, o ktorých s nadšením rozpráva v rozhovore (https://knizni-dira.cz/rozhovory/rozhovor-s-marianom-kubicskom-som-vecny-geek/). Z Dardarie cítiť lásku, ktorá ho viaže k počítačovým hrám a prenáša ju na čitateľom prostredníctvom stránok knihy. Kým pasáže odohrávajúce sa v skutočnom svete sú fajn, ale nič vybočujúce z rady mládežníckych románov, tak popisy herných situácií sú skvostné. Každý gamer ocení herný aspekt románu. Ja som dostal chuť si nainštalovať nejakú onlinovku, len nemám dosť miesta na disku. Zároveň knihe nechýba vtip. Hlavne dialógy postáv sú živé a napísané s ľahkosťou. Moja česká žena román dočítala za dva dni (!), mne to trvalo len o málo viac.

Oceňujem, že si autor dal záležať na poctivom vykreslení sveta geekov bez toho, aby skĺzol do paródie á la Sheldon z Teórie veľkého tresku. Nenásilnou formou ukazuje čitateľom, v čom je svet počítačových hier super. Ťažko románu niečo vyčítať, ale pár drobných pripomienok by sa našlo. Možno by stálo za to rozvinúť časť pred stratou coolovosti. Taktiež si viem Oskara predstaviť ako chlapca z paneláku a nie samoty v lese. Jeho rurálny životný štýl „ráno dojím, večer gemblím“ som  úplne neprecítil. Ale toto sú fakt marginálie, knihe to na kvalite výraznejšie neuberá.

Marián Kubicsko pokračuje v publikovaní zaujímavých kníh pre mládežníkov, ktoré potešia hlavne chlapcov, geekov a hráčov počítačových hier. Aj keď je Dardaria primárne určená mladšiemu čitateľovi trpiacemu na viac či menej komplikovanú pubertu, tak má fantasy MMORPG román potenciál osloviť aj prestarnutých fantazákov okolo tridsiatky, ktorí zamladi mastili Diabla či Baldur’s Gate či ono legendárne „vofko“.  Odporúča desať z desiatych pařmenov.

Zdroj obrázku: goodreads.com

Marián Kubicsko Dardaria