Recenze: Strašák má potenciál… zabitý pozadím případu

Anotace moderních knih jsou několika typů. Buď vám vyzradí absolutně všechno, nebo jsou naprosto liché a souhlasí snad jen jméno hlavního hrdiny. No a pak je tu kniha Strašák od Vendety, který má, překvapivě, anotaci kvalitní. Pár řádek o knize neprozradí moc, ale dost na to, aby si člověk řekl, zda o válce, nacismu a vraždách v podobě Jacka Rozparovače číst chce nebo nechce.

Ačkoliv jsem studovala vysokou školu, téma druhé světové války mne od základní školy míjelo. Většinou se probíralo již ve sportovní sezóně, kdy jsem neměla na školu moc času. Na střední škole jsem si vybrala přírodovědný obor, takže mé znalosti historie končí před první světovou válkou. Kdybych se čas od času nevzdělala sama, minulo by mne i téma koncentračních táborů – tak špatné školství je. Ale zase mám celkem obšírné znalosti z doby kamenné. Tomu se věnuje jak základní, tak střední škola celkem dlouho a zbytečně podrobně.

Proč to píšu? Protože Strašák se odehrává v době, kdy Hitler finálně prohrává. Do Drážďan přichází ruská vojska. Tomu samozřejmě předchází bombardování… Byla jsem v šoku, jak se dá tato doba popsat. Nedokážu ocenit, zda šlo o kvalitní popisy systému, ale věřím, že se blížily realitě celkem hodně. Pokud bych srovnávala dobu se současnou, nelišilo se to moc. Ve vedoucí pozici, která má moc rozhodovat, sedí absolutní kretén. Tušíte, že se k moci nedostal čestnou cestou a že si jede i svůj byznys bokem. Stačí si představit Babiše… Podřízený kreténa nahoře je Max Heller, policista s extrémně silným morálním cítěním. Slušný člověk, který riskuje téměř všechno, aby dopadl vraha. Člověk, který není v žádné straně a musí si dávat pozor na jazyk. Dnešní doba se té v knize popsané začíná relativně dost podobat.

Když si odmyslím kulisu války a systému, zůstane mi zajímavá detektivka. Heller nemá lidi, nemá forenzní techniky, důkazy mu výše zmíněný kretén bere, neb případ má jasné řešení. A mrtvých dívek přibývá. První část knihy, kdy je u moci Hitler, se tím pádem stala zajímavou. Opravdu ale připomínala Jacka Rozparovače. Pokud byste čekali detailnější popis násilí, nedočkáte se jej. Nejde o nic zvláštního. Takové běžné zohavování mrtvol. Pokud čtete Cartera, Deavera nebo jim podobné, bude pro vás Strašák slaboučký odvar. Mnohem více prostoru v tomto případě dostává nacismus a válka. V druhé části knihy potom více stránek zabírá chytaní vraha a ne vraždy. Velice, velice uspěchané a překombinované honění stínů a zla. Autor si půdu sice připravil. Ale v kombinaci s morálními diskuzemi o koncentračních táborech, mlácení žen u výslechu a nebo jejich znásilňování v hospodě nějaký hloupý vrah tonul ve stínu. Jeho motiv nebyl dostatečně rozebrán, vlastně minimálně. Jeho historie by mohla být sakra zajímavá a mohla by sama o sobě knihu prodávat. Ale chápu, že autor se chtěl profilovat v té detektivní sféře. Asi. Jenže si zvolil velice silné pozadí a to mu kvalitního Hellera a relativně logické postupy zabilo.

V kuloárech se povídá, že inspektor Heller bude mít pokračování. Neumím si ale představit, co by tak Max mohl řešit. Kdo mu bude házet klacky pod nohy? Nenapadá mě nic, čím by autor dokázal oslovit v detektivní úrovni. Popisy prostředí a problémů mu šly…

Zdroj obrázku: eKnihovna.cz

Frank Goldammer Strašák