Recenze: Pětkrát proti depresi s prokletou Marií III. Kostkovou z Kostky

Kastelán milotického zámku Evžen Boček věděl už v roce 2012, že humor je nejlepší lék. Tehdy totiž u nakladatelství Druhé město vydal svou první Poslední aristokratku. Ta se pak dočkala nejen dalších čtyř pokračování, ale také ocenění nejvyššího a to Cenu Miloslava Švandrlíka. (Což je literární ocenění vyhlašované radou městské části Praha 11 spolu s Obcí spisovatelů.)

Ze série o rodině potomka šlechtického rodu Františeka Antonína hraběte Kostky z Kostky který po pádu komunistického režimu svou s americkou manželkou Vivien a dcerou Marií (III.) přijede z New Yorku do Čech, aby převzal rodové sídlo, se stal za těch několik let kult. Podle první z nich napsal Arnošt Goldflam divadelní hru uváděnou od roku 2015 v pražském Divadle Na Jezerce s Annou Polívkovou v hlavní roli.  Ale mnohem větší ohlas si než hra si získal film režiséra Tomáše Vejdělka z roku 2019. A ačkoli pan režisér Poslední aristokratku značně vykuchal a připravil ji o spoustu výtečných scén (s Lipicány například neužijete tolik srandy jako s Olinem a Laďou, což jsou lovečtí hafani), zazářily v jeho filmu Tatiana Dyková v roli Vivien a Eliška Balzerová jako hospodyně paní Tichá. Nicméně více než film bych chtěl doporučit audio knižní zpracování nejen Poslední aristokratky, ale také všech jejích následujících dílů.

Celou sérii totiž vydalo audio vydavatelství OneHotBook a to v režii paní Jitky Škápíkové. Role vypravěčky se chopila herečka Dejvického divadla Veronika Khek Kubařová. Už po pár minutách poslechu vám dojde, že se Kubařová pro roli Marie III. narodila. Je to tak. Marie, jakožto jediná alespoň trochu soudná bytost na zámku Kostka, ironicky glosuje eskapády svého otce, své excentrické matky i všech zaměstnanců zámku. Když pak paroduje Vivienin americký přízvuk, nebo se vtělí do šílené guvernantky, hraničí její projev s groteskou.

Je zajímavé, že dokáže skvěle zvládnout i nerudného kastelána či hypochondrického údržbáře a zahradníka v jedné osobě pana Spocka. Marie Veronika nejen paroduje své příbuzné a zaměstnance zámku, ale vede sama se sebou časté vnitřní monology. A ty jsou mnohdy ještě zábavnější, než Vivien nebo kdokoli jiný z osazenstva zámku. Snad jedině hlas knížete Schwarzenberga není moc povedený.

Ovšem majitel zámku Hluboká se v knihách páně Bočkových naštěstí nevyskytuje nijak často. Hudební složka všech pěti audioknih je jak už bývá u režisérky Škápíkové zvykem hravá a pěkně doplňuje eskapády hraběte Kostky a jeho rodiny. A byť například třetí díl trošičku ztrácí dech, narátorka i z něj dokáže vykřesat to nejlepší a za to jí patří dík. Já závěrem dodám, že naše rodina včetně devítileté dcery letošní covidové Vánoce přežila právě díky poslechu audioknih s poslední aristokratkou Marií Veronikou Khek Kubařovou v hlavní roli.

Zdroj obrázku: onehotbook.cz

Evžen Boček Poslední aristokratka - audiokniha