Recenze: Co se všechno schumelí mezi dvěma manželi?

Až do dnešního dne jsem žila v naivní naději, že Cimrmana musí přece nazpaměť umět citovat každý, kdo se narodil v Československu. Sama jsem na něm byla odchovaná a myslím, že jsem uměla říct „vozová hradba“ ještě dříve než například slovo „máma“. Tuto představu mi rozbil až můj muž, který ho neznal. Ne opravdu. Nelžu vám. Jen slyšel, že je to nějaký film, kde se střílí králíci, a to je všechno. Netřeba si myslet, že přeháním, když budu přísahat, že jsem uvažovala, jestli ho raději ve spaní neudusit polštářem, neboť by takový člověk neměl vůbec chodit po povrchu zemském. Nakonec ho zachránila prostá omluva, že se narodil na Slovensku a v Česku pouze žije.

Ale i tak mi to vnuklo myšlenku, jestli takových neznabohů není více, a začala jsem se různě ptát. Zjištění, že si peklo stále ještě mnoho jemu podobných nevzalo, mě na chvíli učinilo značně smutnou. Nakonec mě to inspirovalo k tomu, že Cimrmana prostě musím přiblížit těm, které minul. Protože prostě proto. Pokud žijete v Česku, musíte znát našeho největšího Čecha. A nebyl jím ani Karel IV. ani Tatíček Masaryk. Byl jím český velikán Jára Cimrman!

Myslete si, co chcete, ale Jára Cimrman prostě patří do naší kultury. Je poněkud komické, že anketu o Největšího Čecha vyhrála osoba, která vlastně nikdy neexistovala a vlastně je původem z Rakouska. To je jen důkaz toho, jak jsme zde zarputile věrní tradicím.

BEDŘICH: Podívejte se, co bysme kolem toho chodili, místo je to pěkný, je tam rybník, je tam les a nejste sami, kdo o to má zájem. Pochopitelně – levný to nebude.
ŽÍLOVÁ: Jak daleko je na dráhu?
BEDŘICH: Ta parcela leží hned u trati.
ŽÍLOVÁ: To je krásné.
BEDŘICH: Na nádraží je to zkratkou přes les hodinku a půl.

Nicméně pokud se náhodou stalo, že vás odhodili v lese a „vychovali vás srny“, a vy jste teprve teď vlezli do civilizace, je možné, že jeho díla neznáte. A nejen jeho díla. Lidé kolem vás neustále chodí do hospody jen „s umytýma nohama“, vaše manželka se po uložení dítěte do postele ptá, jestli jste ho „ubili“, a obecně se lidé smějí divným hláškám, které vám vůbec nepřijdou vtipné, jelikož se ztrácíte v kontextu. A to je ten nejvyšší čas stát se Cimrmanologem-následovníkem. Ale kterou hru si na seznámení z toho obřího kvanta vybrat? Rozhodně Akt! Vyšel jako první už 19. června 1967 a v semináři jsou řečeny základy o jeho životě. Chcete rovnou přeskočit na hru? Ha! Děláte obří chybu, protože semináře jsou vlastně ty hlavní a důležité. A jsou také kolikrát o dost vtipnější.

Tenhle seminář vás určitě nudit nebude. Zejména proto, že pochopíte, jak je proboha možné, že člověk, který žil na přelomu 19. a 20. století napsal hru, ve které se jezdí autobusem. Je naprosto zaručené, že se budete smát, i když jste naprosto jiná generace. Je jedno, jestli si pustíte divadelní záznam s obrazem nebo jen mluvené slovo. Plno lidí preferuje obraz. Za sebe musím říct, že je celé divadlo velmi statické, takže herci při semináři i při hře Akt vlastně jen tak postávají, takže nic nezkazíte tím, když si pustíte jen audiozáznam. Obě verze jsou trochu jiné a liší se obsazením. Každý herec dává hláškám trochu jiný rozměr, a v konečném důsledku je jen na vás, co vám bude vyhovovat více. Já si třeba ráda pouštím Cimrmana před spaním, takže poslouchám jen zvuk. Nicméně stabilní sestava je vždy Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak. K těm se v mluvené verzi přidávají Jaroslav Weigel, Miloň Čepelka a Jan Hraběta.

Cimrman ovlivnil všechny Čechy. A ne jen pro nic za nic. I když Divadlo Járy Cimrmana pomalu vymírá, tito pánové stvořili něco, co v nás bude žít ještě dlouho. My, fanoušci budeme předávat Cimrmana dál po další generace. A vy se k nim po puštění této hry budete řadit taky!

BEDŘICH: To je neuvěřitelný. On by snad klidně udal svýho tátu . . .
PEPA: Podívej se, Bedřichu, posláním manželství není jenom plození potomstva, ale i jeho řádná výchova, včetně hmotného zabezpečení. A zákon nám tu jasně říká kdo neplní povinnost výživného…
BEDŘICH: … bude trestán sazbou od dvou do tří let.