Recenze: Legie 1: Operace Thümmel – akčná space opera od dua Kotleta&Sněgoňová

Keď v roku 2020 vyšiel prvý diel literárnej série Legie, v mojej literárnej žánrovej bublinke sa jednalo o veľkú udalosť, o ktorej sa veľa písalo a hovorilo. Ja na módne vlny prdím a čítal som si čosi inšie. Nejde o to, že by som nebol cieľovka, skôr naopak. Až tento rok sa hviezdy stretli s mojimi čakrami a zasvietili blikavým ružovým svetielkom na úvodný diel ságy s podtitulom Operace Thümmel.

Pre tých skôr narodených, František Kotleta a Kristýna Sněgoňová sú dvojica spisovateľov, ktorí sa preslávili románmi v štýle akčnej fantastiky (napr. séria Bratrstvo Krve) a postapo (séria Města). Keďže si veľmi dobre rozumeli, tak sa rozhodli skúsiť rozbehnúť románovú sériu, ktorá sa pohráva s myšlienkou, ako by ľudstvo dopadlo v prípade, keby nejaký ekvivalent Willa Smitha z Dňa Nezávislosti nezachránil ľudskú civilizáciu pred inváziou mimozemšťanov.

V úvode príbehu sa čitateľ zoznamuje s hlavným hrdinom, kapitánom Moravcom, bývalým agentom českej tajnej služby BIS. Ten sa nachádza v pracovnom tábore na asteroide niekde na druhom konci vesmíru, kde sa vyrába koncentrát – univerzálne jedlo. Prostredníctvom Moravcových spomienok na minulosť sa dozvedáme, čo všetko sa posralo pri mimozemskej invázii. V zásade všetko, z ľudí sa stali buď otroci alebo surovina do koncentrátu. Áno. Fujky. Nádej na porazenie Enlilov, ako sa nazýva invazívna rasa ufónov, je malá. Moravec je súčasťou posledných pozostatkov pozemských plánov na porazenie votrelcov. Kniha sa rozbieha zo začiatku o niečo pomalšie a má taktiež pochmúrnejší tón, pretože ľudstvo je v prdeli. Ako je ale vo zvyku v kotletovkách, akcia na seba nenechá dlho čakať a čitateľ sa rýchlo stane svedkom dramatického deja plného uťatých končatín, lietania z jedného konca vesmíru na druhý a značného množstva čierneho humoru.

Ak by som mal hodiť nejakú škatuľku do priestoru, tak Operace Thümmel je sci-fi švacnuté akčnou fantastikou. Je zaujímavé, že pri čítaní som vnímal ako možné inšpirácie hlavne filmy a seriály, ako už spomenutý Deň Nezávislosti (v podobe „what if..), Hviezdnu bránu (rasa vesmírnych otrokárov), prípadne Firefly a Cowboy Beepop (vesmírna posádka odpadlíkov). Samozrejme treba zmieniť ako druh spirituálneho predchodcu sériu Agent JFK z pera Jiřího Walkera Procházky a Miroslava Žambocha. Kotleta a Sněgoňová samozrejme vedomé aj podvedomé inšpirácie miešajú so svojimi špecifickými rukopismi a výsledok je prudko čitateľný a zábavný. Radosť mi robili postavy, ktoré majú klasický archetypálny rozmer (Moravec – akčný hrdina, Gerasim – ruský mafián, Aga – iróniu nevnímajúca siláčka, enlilovia – tí zlí bubáci) a ich kozmická hĺbka sa vyjaví postupne v ďalších dieloch. Ale všetci protagonisti sú dobre napísaní pre účely príbehu. Dialógy odsýpajú jedna radosť a sp vtipné. Pri viacerých slovných výmenách som sa nahlas smial a scénu s oficiálnym uvedením lorda Mrdáka a kapitána Bouchača si budem pamätať ešte veľmi dlho. Taktiež sa autorskému duu podarilo úspešne predstaviť alternatívny poinvazívny svet plný rôznych mimozemských rás, divných technológií a navnadiť na ďalšie príbehy na ceste za porážkou enlilov.

Úprimne, bol som veľmi pozitívne prekvapený, ako veľmi ma prvý diel Legie s podtitulom Operace Thümmel bavilo čítať. Príbeh je čisté béčko a ak ste niekedy čítali niečo od Kotletu, tak viete, do čoho idete. Hlavným ťahúňom knihy sú svieže dialógy, odsýpajúca akcia, sarkastický humor a zaujímavé prostredie. Skvelá oddychová literatúra. Zatiaľ žiadna dumka nad podstatou vesmíru, skôr óda na ľudskú odvahu a hrdinov, ktorí sa aj najbeznádejnejších časoch neboja urobiť niečo pre dobro ľudstva. A nakopať mimozemšťanom ich malé riťky.

František Kotleta a Kristýna Sněgoňová Legie 1 - Operace Thümmel