Recenzia: Svoj svet plný dobrodružnej fantastiky si musíme zaslúžiť

Česko na mňa niekedy pôsobí ako zasľúbený raj pre milovník akčnej fantastiky. Ináč by nebolo možné, že aj napriek relatívne malej veľkosti trhu sa podarilo Miroslavovi Žambochovi a Jiřímu Walkerovi Procházkovi rozbehnúť tak čisto brakovo akčnú sériu, akou je Agent JFK.

Lacno pôsobiaci paperpack, s mimoriadne naivne namaľovanou obálkou a lá majster Skicár ročník 1995, čitateľovi prináša nefalšovanú akciu, ktorú neriedia žiadne zbytočné slová či pokusy o transhumanistickú filozofiu.

Rovno na úvod sa stručne predstaví životná mizéria Johna Francisa Kovára, ktorému sa nedarí v robote ani v osobnou živote. No a ako na zavolanie sa pri ňom zjavia tajne pôsobiaci agenti, ktorý majú pre Kovára ponuku. Všetko sa samozrejme skomplikuje a John skončí v alternatívnej realite, v ktorej druhá svetová vojna prebiehala tak trocha inak. Československo nepustilo Sudety a hrdo sa postavilo hrdo odpor Nemcom. Technologický pokrok bol spomalený oproti našej realite a mágia je taká skutočná ako naše internety.

John najprv ničomu veľmi nerozumie, ale nakoniec sa v novej realite dobre zorientuje. Nájde si protivládnych kamarátov, pije alkohol a zbalí sexi ženu. Kniha sa nevolá pašerák pre srandu králikov. Väčšinu času sleduje akčné dobrodružstvá JFK, ktorý balansuje na hrane zákona kvôli pašovaniu magickej kokosovej šťavy z ešte úplne odlišného časopriestoru a zarába si tak na cestu do svojej reality. Celá séria JFK stojí na koncepte existencie množstva alternatívnych svetov, medzi ktorými je možné za určitých podmienok cestovať. Klišé veľké ako erekcia čierneho pornoherca, ale funguje to. No a práve rovnováhu medzi svetmi stráži tajomná Agentúra, ktorá na začiatku knihy oslovila JFK s ponukou spolupracovať.

Pašerák sa číta s ľahkosťou a kniha hýri zaujímavými nápadmi. Dobre sa jej darí v stručnosti naznačiť základné obrysy „mytológie“ knižného cyklu a mňa rozhodne namotivovala siahnuť po ďalších pokračovaniach. Na druhú stranu som čítal od Žambocha aj lepšie texty podobnej dĺžky. Za mňa by to chcelo ešte viacej drsnejšej akcie. Akoby mi tam chýbal ešte jeden krôčik k úprimne priznanej béčkovosti.

Prvý román zo série JFK naznačil pomerne veľký potenciál, ktorý sa naplno začal rozvíjať v ďalších dieloch. Do dnešného dňa vyšlo tridsaťdeväť pokračovaní z pier rôznych českých autorov a ďalšie pribúdajú. Tak ktovie, možno sa aj na Slovensku jedného dňa dočkáme podobného spojenie tvorivých síl slovenských spisovateľov za účelom napísania niečoho…brakového.

Miroslav Žamboch Pašerák (JFK 1)