Recenzia: Procházkova Armáda nesmrtelných prináša ničím neriedenú akčnú jazdu na český spôsob

Existujú knihy, o ktorých sa vraví kvôli ich psychodelickosti, že ich niekto napísal na drogách. No a potom sú diela ako Armáda Nesmrtelných of Jiřího Walkra Procházky, ktoré proste napísal človek s veľkou fantáziou bez akýchkoľvek etických a morálnych estetických zábran.

Vždy som bol veľkým fanúšikom zapojenie známych postáv z dejín do románov. Rád objavujem skryté kapitoly zo života ľudí ako Milan Rastislav Štefánik, o ktorom sa človek dozvie, že bol vlastne superhrdina. Síce takýto román ešte nikto nenapísal, ale určite by si našiel svoje publikum. Procházka zapojil sveta JFK postavu rabína Löweho, slávneho pražského rabína. Joj, a ako dobre tam zapadol! Však kto by si nebol rád predstavil ako mix akčného mága a všemockého boha?

V Armáde Nesmrtelných stojí John Francis Kovář, Vincent Vega a ďalší hrdinov pred kozmickou hrozbou v alternatívnom vesmíre, v ktorom „tí zlí“ za pomoci golemovho šému oživili čínsku hlinenú terakotovú armádu. Magický klikihák bol ukradnutý rabimu Löwovi, ktorý aj napriek svojim supermagickým schopnostiam na úrovni superhrdinu nedokázal zabrániť jeho odcudzeniu. Táto jednoduchá a dostatočne šiši zápletka dokázala vytvoriť parádny základ pre akčný román. Musím pochvíliť záverečnú bitku, odohrávajúcu sa v Čechách (kde inde pochopiteľne), ktorá bola vskutku spektakulárna.

Kniha samotná sa číta jedna radosť. Poteší hlavne milovníkov úplne ustreleného humoru, prepálenej akcie a deja plného deux ex riešení. Hláškami sa nešetrilo, Procházka nimi korení podobne ako vášnivý milovník čili svoje kari. Tu a tam to síce aj na mňa pôsobilo trocha prepálene, ale to bol predsa autorský zámer napísať žiadnymi pravidlami spútané akčné dielko. Aj vďaka relatívne krátkemu rozsahu čitateľ Procházkovu novelu zhltne ako zrelú malinu.

Vždy si rád prečítam knižku od autora, ktorý je skutočne slobodný a píše, čo mu srdiečko káže. A keď mu šepká jemným hláskom „zrob román o nezničiteľnej armáde, ktorú porazia nabúchaní hrdinovia v Česku, v ktorom bude rabi Löw über frajer“, čo iné mu ostáva? Ešte že počúva svoje srdce, tak ako to spieva Roxette.

Jiří Walker Procházka Armáda Nesmrtelných