Recenze: Její Svatost Kočka podruhé a zase skvěle!

Podmanivý hlas Ivany Jirešové si mne opět našel. A musím říci, že se nedokážu rozhodnout, zda se mi tentokrát líbil více či méně. Zda se mi její barva hlasu v různých odstínech otiskla na duši více než doposud kterákoli jiná audiokniha … Ano, milí přátelé, poslechla jsem si volné pokračování Dalajlamovy kočky.

Když jsem zjistila, že vyprávění JeSKy bude mít pokračování, musela jsem jej slyšet. Bála jsem se, že to bude, jako každý druhý díl, mnohem horší než díl první. Bála jsem se zbytečně. Volné pokračování Dalajlamovy kočky Umění příst, je stejně dobrý, jako díl první. Pokud dovolíte, zůstaneme na chvíli u obsahové stránky audioknihy. První povídaní Sněžné lvice nám představí prostředí, kde žije a jak se do tohoto prostředí dostala. První díl je pln hlubokých myšlenek, které se víří Myšce hlavou. Myšlenky, které úzce souvisí s budhismem, a které jí v hlubší míře zprostředkovávají mnichové či samotný dalajlama. Oproti tomu druhý díl je spíše příběhový. Myšlenky budhismu jsou předkládány na životních příkladech lidí, kteří se kolem „Svámí“ vyskytují. Někdy dokonce příběh nabere takový smět, že už je z pohledu milovníků a znalců koček lehce přitažený za vlasy. Jenomže na kočce se tak krásně vysvětlují nejzákladnější lidské neřesti, že to autorovi po chvíli odpustíte a čekáte, co se stane.

Pokud byste měli pocit, že druhý díl nemůžete číst bez prvního – jste na omylu. Rimpočhe totiž každou scénu, do které se dostane, lehce uvede. Uvede i víceméně lehké shrnutí toho, co se stalo v díle předchozím. Ne dlouze, kraťoulince se pozastaví a osvětlí situaci. Není to špatné ani pro znalce příběhu předchozího, protože opakování je matka moudrosti.

Ve volném pokračování kočičího vyprávění ještě více vynikne umění Ivany Jirešové ovládat a barvit svůj hlas. Umění příst je totiž celkem složitá záležitost, na kterou Jeho Svatost Kočka hledá odpověď pomocí mnoha lidí – žen i mužů. Tedy aby se posluchač neztrácel, musí Ivana Jirešová dokonale obarvit hlas situacím a lidem a povahám a opět exceluje. Její hlas dokáže vyjádřit zděšení, frustraci i strach kočky, která utíká před rozvášněnými bestiemi v podobě psů. Hlas Ivany Jirešové s rozvahou hodnou mnichů cituje mnichy či samotného dalajlamu, ale dokáže se vžít i do normálních lidských postav v Literární kavárně. A kdy je hlas Ivany nejkrásnější? Když JeSKa přede, přeci!

Slovy autora knihy, Davida Michieho : Dalajlamova kočka a umění příst je inspirována dalajlamovou knihou Cesta ke štěstí a hlavní kočičí hrdinka se v ní vydá hledat tajemství štěstí a životní spokojenosti.

Ani na tomto pokračování nemám z hlediska audio stránky co vytknout. Hudební doprovod připomínající dalekou Indii, minimálně pro nás laiky, jemně dokresluje a odděluje důležitá místa v knize. Nikde neruší a když se lehce protáhne, víte, že budete uvedeni do nové kapitoly.

Popravdě jsem byla vůči knize lehce skeptická. Nenašla jsem nikterak negativní komentáře a hodnocení a to nikdy nevěstí nic dobrého. Bála jsem se, že kniha bude posluchačům více nutit myšlenku budhismu. Spletla jsem se. A jsem ráda. Myšlenky budhismu v díle najdete, najde i ono lehké tlačení, ale pokud knihu doposloucháte, můžete s klidným svědomím pokračovat ve svém naprosto nebudhistickém životě. Možná tomu přispívá i hlas vypravěčky, že kniha působí jako pohádka. Možná je to tím, že kniha ukazuje zlobu, závist, lenost a další negativa našich životů a nabízí, jak se negativ zbavit. Ale pořád nechává prostor volnému a samostatnému rozhodnutí.

Stejně jako kočky vás nechtějí měnit, jen vás dělají bohatšími, tak stejně to je s knihou. Může vás změnit, ale nechce. Chce, abyste byli bohatší …

Interpret: Ivana Jirešová
Délka: 6 hodin 22 minut